Učitelj
Књижевни преглед 753
Али, мора се признати, да је после Змаја и Војислава Илића било мало добрих песама подесних за школску омладину. Сем малог броја добрих школских књига4, има доста „декламатора“, које су већином састављали дечји писци „на брзу руку“, без формалног књижевног укуса и осећаја за лепо. Те књиге за децу ни у погледу садржине, која је често била сувопарна, досадна и дидактичка, ни у погледу техничке израде, нису увек имале ни најмање књижевне и уметничке вредности.
Разуме се, таква дела нису ни могла да развију код деце интересовање и осећање за лепо, нити уопште да им омиле књигу. Тај неуспех у развитку боље омладинске књижевности, највише долази отуда, што је код већине дечјих песника и писаца дубоко укорењена заблуда, да је дечја књижевност једна засебна област, један нарочити род, који треба једино да негују и обрађују стручњаци, педагози, т. |. школски људи, јер само они најбоље познају дечју душу. ИМ ти су људи успели да дечју књижевност одвоје од опште књижевности, од њеног главног стабла. Уносећи у ту „поезију“ много тенденције, празног моралисања и шаблонства, разуме се, они су угушили правилан развитак омладинске књижевности. Али, захваљујући увиђавности неких наших признатих књижевних писаца и критичара, то погрешно мишљење о дечјој књижевности на путу је да нестане, Наши даровити и одлични писци почели су у последње време да обраћају више пажње на дечју књижевност, и зато сада добијамо и боља дела.
Тако уважени књижевни критичар г. Јаша Продановић, говорећи о дечјој књижевности, с правом вели: „Ако у једноме спису нема ни стилске лепоте, ни праве поезије, ни истинске мудрости, ни чаробне примамљивости бајака, ни снажно изражених патриотских, моралних и социјалних осећања, тај спис не може бити погодан за омладину.“ Таквих непогодних и слабих списа код нас има доста. А слаби су зато што њих не пишу они прави књижевници, већ их махом пишу добронамерни људи, школски писци, који за тај рад немају ни довољно дара, ни потребне књижевне културе. Један разлог више, да т. зв. дечју књижевност треба да обрађују и добре књиге за децу могу да пишу, само да-
о