Učitelj

844 Ушите љ

"лективној акцији за решење опште-учитељских питања, коју би предузели као јединствено, организовано удружење.

На питање председника, сви заступници организација изјаснили су се за оснивање федерације и изјавили су да се слажу са идејом прогресивне, демократске школе и обећали лојалну узајамну сарадњу, поздрављајући С. У. Че, који је дао иницијативу за овај корак. Детаљно се дебатовало о минималном програму, који обухвата пет главних заједничких тачака; претресене су такође све тачке друштвених статута, уз живо учешће већине присутних. Нарочита пажња поклоњена је предлозима за извесне измене који су пали o. Deutscher Lehrerbund (komera Манда), колеге Руопца и Савеза учитеља престонице Прага, чији заступник, колега Рот, није могао присуствовати конференцији, али је гледиште свога друштва са предлозима, послао писмено. Предлози за измене односили су се на дневни ред и финансијске ствари нове федерације и били су једногласно примљени. При решавању гласало је за сваку заступљену централну организацију један заступник једним гласом. (Према томе, 7 заступника; писмена изјава кол. Рота била је осми глас). Целокупни статути били су једногласно одобрени и Федерација учитељства народних школа у 265 проглашена је за основану. Статути организације, како сада гласе, биће према решењу конференције разаслати не само свима удружењима, која су учестовала, већ и оним, која нису била заступљена на овој конференцији. Поједине јединице ф. У. Н Ш. послаће детаљна гледишта на примљених пет основних тачака заједничког програма. Федерација неће бити установа, која би још више компликовала иначе већ компликовани данашњи организациони живот учитељски, повећавала улоге, број функционера и т. сл. већ ће она створити само основ за заједничку акцију, остављајући независност у раду свима својим јединицама, како то данашња ситуација неопходно "захтева. Овај практични облик нове творевине био је од свију делегата повољно примљен. Статути организације Ф. У Н. Ш. са правцима програма биће објављени у следећем броју Сез. Џењен. — Очевидно је, да ниједна прогресивна учитељска организација, која схвата озбиљно и искрено идеју учи-