Učitelj

896 Унитељ

s ilustracijama, neko li knjige bez ilustracije, a jednako i dječji časopisi. Gotovo si nemožemo zamisliti časopis namijenjen djeci, koji bio bez ilustracija, jer takav prosto ne bi prosperirao. Što više, djeca i sama pokazuju daleko više interesa u vlastitoj stvaralačkoj akciji za ilustracije, nego li za pripovijest. Čini se gotovo "да je ilustriranje i crtanje djetetu mnogo bliže i prirodnije, nego li pisanje i opet, da mu je pisanje pjesmica mnogo bliže, negoli sastavljanje proze. Držim, đa tome ne treba mnogo dokaza. Ima u strani dečjih listova, koji posebne dijelove lista ili opet posebne priloge poklanjaju čisto dječjim radovima, a u nas Hrvata u novije su doba time započele i „Novosti“, dnevnik, koji svake nedjelie donosi poseban prilog čisto dječjih radova. Pa što vidimo? I u pominjanim stranim listovima, i u „Novostima“ naći ćete ponajviše malih ilustratora i malih pjesnika; pripovjedači su rijetki · i od najveće česti suviše malo originalni. Izlazi, da dječja fantazija nalazi daleko više slobodnoga zamaha u crtanju i u stihovima, a da se u prozi nalazi skučena i ne dolazi do dovoljno invencije. Prema tome prirodno je, da djeca daleko više vole čitati pjesme, nego li pripovijetke?, zaključio bi tkogod. Prevario bi se. Djetetu opet kod čitanja daleko više prija proza, nego li stihovi, jer je umjetnički izrađena proza daleko punija akcije, snage #уоше 1 događaja, nego li je pjesma, kojom uvijek više prevladava lirizam i osjećaj. Osobito to vrijedi za dječake, koji prema svome dinamičkome tipu vole akciju, jer se {u njihova živa fantazija za vrijeme čitanja snažnije razbuđuje, đok — dopuštam —d djevojčice više vole pjesmu, jer je ona puna osjećaja i nema velikih akcija, koje statička narav djevojčica i ne traži, nego se srcem prenose u one mcekane stihove, koji unose u pjesmicu štimung i suzu ili smijeh. - | (Наставиће се)

Мих. М. Станојевић

Предавање Географије по географским областима

Најглавнији принципи које Методика Земљописне наставе поставља за изучавање Земљописа јесу ови:

1.) Ослањај се што је могуће више на очигледност;