Učitelj

Педагошки рреглед 317

за брзо и лако представљање онога што је посматрано; образовање разума, маште, укуса и уметничко разумевање, као и занимљивост и истрајност у раду.

Упустимо се сада у разгледање појединих 7 5 радова. Почнимо са дечјим забавиштима.

Цртежи дечјих забавишта налазе се сређени у блоковима. На свакоме цртежу стоји име и презиме ученика, године старости, као и разна опажања од стране учитеља.

Цртежи ових малишана састоје се из разних кривих и правих линија, које су набацане на хартији у гомилицима и свака таква гомилица представља слику. Ми одрасли нисмо у стању да ту слику јасно видимо, а још мање можемо знати шта она има да _ представља. Али, дете то зна. Оно своје недостатке у цртежу допуњује својом маштом и учитељу каже: ово је мачка, ово је псето, а ово је кућа итд.. Учитељ све то бележи на самоме месту на коме се цртеж налази. Ови дечји цртежи веома су интересанти. Деца покушавају још и да пишу писма: оцу, мајци, брату, сестри и т. д.. То се њихово писање састоји из разних црта у редовима, a последњи рад црта означава њихов потпис.

Цртање у дечјим забавиштима састоји се у једноме обичном „шкрабању“, али, тако се не може казати, пошто оно за децу нашто значи. Мало дете не уме одмах да говори. Оно прво даје од себе извесне гласове и то је његов почетак у говору. Нешто нашом, а нешто и властитом коректуром, подражавањем и поступном зрелошћу детета постигне се неосетно и коректност у говору. Ово исто важи и за цртање. Дете прво „шкраба", али посматрањем и подражавањем природних предмета и догађаја, коректуром и својом зрелошћу, дете почиње да се све јасније и јасније изражава у слици. За ово нам дају најбољи пример ученички радови из 1 и П раз основ. школе.

Ако разгледамо радове ових ученика видећемо, да они све предмете и догађаје представљају одређеније и јасније. Мачка се више не представља са набацаним линијама. Једна кружна линија представља главу мачке, две тачкице у тој кружној линији јесу "очи, а мала цртица означава уста и т. д. Ученици из !!. раз. основ. школе представљају још одређеније. Они на глави мачке уцртавају још и уши, нос, као и њене карактеристичне бркове, труп. ноге и реп. Представљање је овде још наивно и несавршено. Деца се у овим годинама налазе у периоди маштине синтезе, где пре-