Učitelj

Педагошки преглед. 919

у посматрању и упознавању најважнијих перспективних закона. Ученици почињу да цртају поједине лакше предмете с природе не само као једну целину, већ се упућују да представљају и поједине њихове делове. У овоме узрасту почиње периода чулне анализе, којом се дете оспособљава да јасно распознаје и именује не само целе предмете него и њихове делове и њихове узајамне односе. У овој периоди почиње поступан прелаз од цртања по сећању на цртање предмета с природе, али се ипак цртање по сећању не занемарује. =

Цртање с природе, илустровање, компоновање продужава се иу грађанским школама. |

У старијим разредима основних школа, као и у грађанским школама настава цртања је у вези са ручним радом. Ученици изрезују од хартија у боји разне шаре и лепе их на какву другу подлогу. Они израђују: лишће, цвеће, разне плодове, разне ствари за играње, лоптице, као и разне силуете од црне хартије. Даље, у грађанским школама израђују клише-а од линолејума. Линолејум који служи за покривање пода врло је подесан за ову врсту рада. Цртеж се пренесе на једноме комаду линолејума, који има дебљину најмање 2-3 м. м. и онда се помоћу малих длета у виду перца за писање израђују поједина места тако, да цртеж остане у истој висини и сва остала места су удубљена (изрезана). Када се ваљком нанесе боја, онда боју задржавају узвишена места цртежа. Сада ученик полаже хартију и таре одозго чврстим предметом и тако добија на хартији отисак цртежа. За овај посао

имају школе мале пресе помоћу којих ученици добијају отиске —

репродукције цртежа. Репродукују се o вињете, дописне карте, монограми и т. Д.

Види се још и то, да су неке школе завеле и тако звано „„шаблонирање". Обична хартија за паковање превуче се с једне и с друге стране фирнајзом и осуши се. Ученик на комаду ове хартије пренесе или нацрта какву шару и онда оштрим ножићем изрезује поједина места. Добивени шаблон полаже на хартију или на неку другу површину, превлачи озго четком и бојом. Сва изрезана места буду обојена -и цртеж се добије на површини на којој се врши шаблонирање. Ако се хоће, да слика буде у више боја, онда се за сваку боју ради посебан шаблон. Шаблонирање служи за украшавање појединих предмета: као тањира, вазни, кутија, корица, зидних календара и т д.