Učitelj

' Но

Књижевни преглед 931

дина. Младићска самопредстављања је психолошки тумачио у вези са објективним посматрањем њихових држања у обичном животу. На основу те грађе утврдио је три типа младићска у односу на самооцењивање: код првог и другог има одређености у суђењу о личној вредности, али први махом прецењује, други потцењује себе; код трећега постоје колебања у самооцењивању. Они младићи који себе прецењују или потцењују, и код којих је развој интроспективне тежње спор или не постоји, верују у правилност суда који дају о себи, док су они чија се тенденција за самопосматрањем брзо снажи, колебљиви у самооцењивању. Лабилитет у оцењивању властите вредности јесте симптом интроспективног развоја. Код врло великог броја својих ученика, које је трајно посматрао, писац је утврдио однос корелације између развоја тежње за унутрашњим посматрањем и способности за рад. Иначе, код извесних младића може да ослаби прва тежња, али да при том имају вољу за рад, иако прецењују себе. Бива да чланови једног друштва, која се стварају код младића у годинама сазревања, прецењују своје друштво;. то је „колективно самопрецењивање", које се губи са дужим вежбањем у самоконтроли и узајамним критиковањем. — За једног младића који припада интроспективном типу, властита психичка структура бива сложенија и суд о себи несигурнији у колико јаче и дуже пажњом апстрахује извесне своје склоности од других. Појачава се воља за стваралачки рад код њега, првенствено етичка воља, јер сазнања о душевним процесима и тежњама бивају све јаснија, ниске тенденције и њихове слике осветљавају се све јаче, те се лакше угушују. Тако етичко развиће тече упоредо са снажењем тежње за OP O и способностима за правилно самооцењивање. Јован Ј. Бабић: Књижевни НИ Стр. 102. Цена: 12 дин. Београд, 1928. год.

Г. Бабићева књига садржи четири књижевна огледа: 1.) Спор о ауторству спева „Смрт Смаил-аге Менгића . 2.) Милован Глишић као преводилац, 3.) Словенци и њихова књижевност и 4.) Алекса Шантић. Огледи су разрађени занимљиво и са дубоким познавањем материјала.

сл