Učitelj
Osobine сеппа 249
Osobine genija
Mislim da neće biti na odmet našim vaspitačima da glavnije osobine genija navedene u ovom Nagelovom članku imaju na umu prilikom vaspitavanja svojih darovitijih učenika, od kojih mnogi kod nas nisu u radu i istrajni nego kolebljivi i površni. Sem toga nije zgoreg čuti o geniju i ova izlaganja Nagelova, koja su u osnovnom pogledu znatno drukčija no što su o tome mišljenja Lava Tolostoja i još nekih drugih autora.
Najistaknutija odlika genijeva jest meodo/jiva snaga stva-– ranja i honačno utvrđen pravac rada, a da ne dopušta da ga ikakve okolnosti sa toga pravca skrenu. Što umetnika, genija, još uz to obeležava, jest / brže delanje mozga, veće reagiranje, veća osetljivost. Iz velike množine utisaka i iskustava genije s najvećom pronicavom brzinom, gotovo nesvesno, iznađe za njega podesan materijal, za njegove namere zgodne odnose i lako u najkraćem vremenu izvrši radove Које bi čovek manje obdaren mogao izvIšiti samo za vreme mnogo duže od prirodnog čovečieg veka. Genije ima oštro čulo za tipično, bitno, ima veštinu apstrakcije. Tim on nadmašuje običnog čoveka u delanju 1 ekonomiji, sadržavajući u svome mozgu svojom velikom asocijacionom sposobnošću sve svoje pojmove tako reći mrežasio povezane i Zbog toga može brzo izazivati makoji red predstava. Ošfro posmatranje i jasno shvatanje jesu posledica fih svojstuva. Poznat је n. pr. Beblinov dat, da je mogao ono šlo bi video obnoviti jasno ne samo u bojama nego i u rečima. Čak je bio kadar razlike u lisnoj nervaturi lianđera i lavorike jasno izneti i rečima. Njegove fabulozne životinje — primer za stvaranje odabranih odnosa — патенууе зи do verovatnosti, jer su upravo postale samo prirodnim, logičkim mišljenjem, apstrakcijama i kombinacijama. Slika Živoftinje u stenovitom oknu kod Šaka ima blisku sličnost s mnogo docnije restauriranim kosturom od Brontosaurus excelsus.
Šebspir je zgodan primer za genija koji ume veliki broj tipičnih iskustava priPupifi, spojiti i upotrebiti. Njegova dela ispoljavaju takav pogled u najrazličnije oblasti čovečjeg iskustva, da