Učitelj
Нови покрети у васпитању 259
Свака згодна прилика прихвата се на овај начин у корист укупне наставе и тамо, где је на вишем ступњу, спроведена подела на предмете. Кад се спрема извођење неког | позоришнсг комада готово целокупна настава сконцентрисава се на њега. На часовима историје н. пр. претреса се о њему са културно-историјског гледишта, на часовима матерњег језика расправља се о његовој литерарној вредности, часови цртања служе изради декора и костима.
Слободна укупна настава је, као што се види, узгредна или пригодна настава код које је за избор рада меродаван једино дечји интерес. То је њена битна одлика и у томе се разликује од концентрације наставе, са којом иначе има додирних тачака. Она иде нераздвојно са радном наставом, једна је природна последица друге. Конзеквентно спроведена радна настава води слободној укупној настави. Радна настава потребна је претпоставка за укупну наставу. Без самосталног рада ученика при обради градива не може бити импулса који води даље, не може бити слободне укупне наставе.
Али ма колико психолошки оправдана била, слободна укупна настава у примени наилази на несавладљиве тешкоће. Она захтева сувише. Само уметник, педагошки уметник, може да се ослони на тренутак. Колико је међутим и на овоме послу, као у осталом на сваком другом, уметника > Већина, га нарочито почетници у васпитачком раду потребују улутства и путовођа. |
Та чињеница изазвала је да се из слободне развије т. зв. везана укупна настава. Ту се већ прописано градиво за једну школску годину раздељује на заокругљене целине, од којих свака чини једно јединство и може да испуни наставни рад дуже времена. Целине се опет растављају у појединачне јединице реалистичке или културно-историјске врсте. Такве су целине за почетну годину: кућа и породица, врт, школа, живот на улици и т. д. Свака од ових тема пружа могућности за разноврсну наставу. (Један природан предмет н. пр. проткива се одговарајућом лектиром, причама, песмицама, рачунским вежбама, ручним радом, игром.)
Везана укупна настава наслања се на један добро промишљен план. Ипак, зато он не спутава нити стеже, већ до-
28