Učitelj

Методика 265

4. песетица: 5. десетица: 6: десетица: 8482 1642 9х6=54

4 R= 35 Уа 42? 6 x 9— 54

71. — 99, 9%5=45 8%X7=56

Bb. 7 = 35 5%9=45 758 — 56

9%Х4=—36 8%D6=48

456 9—=36 6х8=48

6266 36 1 Х 1=49

8 5 ~ 40

5 8=40

7. десетица: 8. десетица:

957 0» 958 72

ZOO — 63. 8%X.9=72?2

8х8=64 дх9=81 и 10 Х 10 = 100.

Сви ови путеви воде циљу, а учитељ својим искуством треба да утврди, који је од ова три начина прилагоднији за његову децу и за њега. Може неко упитати: зар и за учитеља није свеједно узео први, други или трећи начин. Није свеједно, јер док се једни лако сналазе у једном начину извобења, дотле другима то пада теже и онда су монотони за децу, чиме стварају досаду, те прелазе у механизам. Најбоље је узети једно за обраду, а при вежбању У Ра и други и трећи.

Како је множење скраћено сабирање, то је и делење скраћено одузимање. Због тога се множење и делење могу засебно обрађивати тако, да се мала таблица множења има добро да извежба, па тек онда отпочне делење. Али то није преплоручљиво, јер делење прозилази из множења, те после вежбања таблице множења лако је извести и садржавање и делењег. Због тога неки методичари веле да се на множење лако надовезује делење у истоме градиву, само у обрнутом облику.

Пре него пређемо на обраду таблице множења, да поставимо однос и разлику између четири основне рачунске радње, које неки методичари сматрају као средство за стицање бројних количина или као средство за изграђивање бројева. Две радње обележавају рашћење бројева · (саби- | рање и множење), а две опет опадање бројева (одузимање и делење). И ако се множење сматра као скраћено сабирање, опет се од њега разликује, што се код множења додаје један исти број одређено пута, а код сабирања додају се различити бројеви.