Učitelj

Књижевни преглед 287

prijatno zabavio, izmamivši im veseli smešak, a pokadšto i po koju suzicu, — obradovao je naš mali svet skupom pesmica, koje pričaju čitavu istoriju nestašnog Živka Vrapčiće iz ptičjeg rođa. Ova mala knjižica sadržava puno toplote, iznašajući živo doživljaje jednog vrapčića, kojeg stari nazvaše Živko, poradi svoje živahnosti, — tu je štrah i susret sa mačkom, pa zimovanje u lastavičjem gnezdu, na trešnji, u hambaru tražeći žita, uz goluba i petla pomažući im zobatli zrna, uz jasle s konjem, pa u igri i u svadji vrapčoj, u snegu i buri, — u sobi kao Mišin zarobllemik, no brzo se rešava ropstva, da slobodno luta i dalje stvara podvige, dok ga kon:ćno smrt ne snadje, i to jednog jesenjeg jutra. Pesme st pisane lakim kratkim stihom primenjeni dečjem shvatanju i posve odgovarajći dečjoj imaginaciji, — delujući i na ose“anju, razbudjujući' pri tom: simpatiju, sažaljenje, ljutnju, pa smeh. „Živko Vrapčić“ nema naročite diđaktične tendencije, — i zato će većom ljubavlju biti prigrijene od od svojih čitača, — medjutim se u njoj opažaju očevidno etički momenti, koje će deca nama odkriti i svoje sudove i zaključke stvoriti.

Knjiga g. Bogomile Toni izdana je po „hrv. pedagoškomknjiževnom zboru“ u svojim izdanjima „knjižica za mladež“, te se može preporučiti i učiteljima, kao i roditeljima da njome daruju svoju decu. КЕ

Terzin Pavle: Razvoj vaspitnih načela i njihov uticaj na društveni razvitak. Štamparija »Bačka« Sombor 1998. Str. 65. · Din..30:

Pisac iznosi u vrlo kratkim potezima uticaj religije, Поzolije i drugih faktora na Vaspitanje. Prema. istorijskom та2vitku prvo dolazi uticaj religije sa svojim dualističkim i monističkim shvatanjima. Prešavši utičaj Herbarta i njegove škole iznosi ulogu naturalizma i realizma na razvitak ličnosti. Dolazi pozitivizam a zatim, individualizam sa Ničeom, štimerom i 'Tolstojem te Ojkenom 'kao predstavnicima. individualizma. Teoriju socijalne pedagogije iznose Natorp. koji kao voluntarista “polazi od etike i Bergeman, koji polazi od biologije. Socijalistički pravac traži racionaliziranje svetske ekomomije, a &vrha vaspitanja je mladić telesno razvijen, slobodna duha. odlučne volje i socijalnih osećanja. Dok su kod ovog•* pravca i roditelji važam faktor u vaspitanju dotle im komunistički pravac sa Rileom na čelu odriče svako pravo.