Učitelj

Књижевни преглед 289

људе него болесне па ма и образованије људе. Он сматра да сваки педагог треба да сматра за своју прву заповест мисли Стенли Хола: „Ако ова велика школска машина, у коју данас сваки тако непоколебљиво верује, прети, да ма и најмање наруши физичко здравље људскога рода, она је рђава. Знање, купљено по цену здравља, које је с више тачке гледишта само по себи нешто савршено или свето, нема тако велику вредност. Здрављем су условљене више радости живота, здравље означава савршену зрелост, националну срећу. Зар није нужно поставити себи питање: каква је корист детету, ако завлада свим светом сазнања, али на томе утроши своје здравље“ > |

И заиста је тако. Болесни људи нису само терет кући својој они су терет и друштву у коме живе. Ако су то још људи који морају живети од свога личнога рада, они су прави јадници чији је живот горак и тежак. Није редак пример таквога живота данашњега интелектуалца, који је поникао из сиромашних народних слојева. Он је готово по правилу дошао до извеснога знања, којега је купио ценом свога здравља. Отуда врло често вегетирање а не живот, мрзовољност а не веселост.

Да се обука радне младежи изведе што боље а са што мање губитка здравља Зарецкоме веома много помаже Педологија. У томе погледу њему служе као помоћнице студије Смедлеја, Ерисмана, Прудева, Рене Лофера и великог броја савремених педолога светскога гласа. Ни трунке магловитих апстрактних натезања ни сумњивих закључака. На многим местима реч замењена статистиком.

Има једна за учитеља неупоредима вредност ове књиге што му даје упут и управо натерује га да у школи буде готово више педолог него психолог. У томе погледу и за учитеља су од неоцењиве вредности цифре које говоре о дечјем узрасту, тежини тела, прираштају свега тога у вези са занимањем и социјалним приликама детета, полу и годинама старости. Ми смо учитељи у томе погледу готово исључено психолози и то често пута недовољно упућени, да можемо увидети и добро оценити психичке измене код деце а камо ли да себи дамо тачнога одговора о телесним дечјим изменама. То нам је потребно да знамо ради оријентације у школскоме

4