Učitelj
Нови покрети у васпитању 407
Сви: Нема.
Д.: Има само длака; можда осећа длаком.
На ово се други смеју.
Исто дете: Ви се смејете, а и ми немамо осетила па опет осећамо.
Многи: Ми можемо главом да осећамо.
Учитељ: Само главом» ;
— Не, рукама, кожом.
Учитељ: Ми смо дакле нашли нешто ново код русенице.
Деца: Она може да осећа.
Једно дете демонстрира како слепац осећа, пипа.
Деца додају: За то су гусеници длаке.
Броје длаке — преко 100.
Опет дечје примедбе:
— Па за шта би јој биле длаке, ако тиме не осећа»
Учитељ: Да ли су оне само за то»
Деца иду за својим мислима:
— Има гусеница које имају преко милион длака.
— Има гусеница са више или мање длака.
Учитељ: И једини циљ је да осећају њима»
Дете: Не, и да им не буде хладно, да се не мрзну.
Друго дете: Зимиг Онда су оне у земљи.
— Али их ископају.
Неколико њих: она и сама измили и кад је не ископају.
Учитељ: Значи да оне нису одбрана против хладноће. Можда имају какав други циљ»
— Можда су ради одбране, изјављује 1266
Учитељ: Ради одбране, како мислиш»
Д.: Да им друге животиње ништа не учине. Оне треба да се бране од комараца или нпр. мрава.
Учитељ: Да ли су комарци и мрави једини непријатељи гусеница»
— Ја сам видео једну. гусеницу, како су јој мрави почупали длаке.
— Је ли била мртва»
— Није, још је била жива.
— А зашто мрави чупају длаке» Да ли је то истина2
Неколико деце: То морамо једанпут да посматрамо. Морамо да ставимо мраве на гусеницу.