Učitelj
Модерна минхенска школа 131
ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД
Радиша М. Стефановић.
Модерна минхенска школа.
Грађанско васпитање.
Ђорђу Кершенштајнеру, једноме од представника данашње немачке педагогике, припада највећа заслуга за садашњу школску организацију у Минхену, која представља готово најсавременији тип активне школе и која се бори да осигура своје место у Европи.
·Кершенштајнер полази од идеје, да је циљ васпитања да створи од детета доброг грађанина има како се то схватало, мора се доћи до уверења, да добро грађанско васпитане треба да долази преко школе. Али он нарочито истиче, да грађанско васпитање не треба мешати са грађтнском наставом и приписивати више важности вербалним појмовима него вољи и активности. Грађанско васпитање исто тако није синоним економског или техничког васпитања и ако ова развијају свест, пажњу, истрајност, штедљивост, жељу за радом и животом итд. На послетку грађанско васпитање не треба идентификовати ни са политичким образовањем, нити са социјалним васпитањем а још мање са оним васпитањем, које циља специјалном образовању војника, научника, уметника. Грађанско васпитање тежи да васпита грађане тако, да уложе све своје моћи за стварање једне морално здраве колективности. Остварити такву колективност значи још у детету усадити тачну идеју о колективности и уверење, да не постоји апсолутно слободна и независна егзистенција и да јурњава за личним интересима наилази на границу интереса осталих. Затим треба научити дете: да служи не !едној индивидуи већ заједници; да чини све што је потребно за напредовање ове заједнице; да сазна шта је то осећање одговорности; да раз“ личите интересе доведе у склад са правдом и истином итд. Али како ћемо доспети до тих ресултата» Кершенштајнер нам одговара, да ћемо до тих ресултата доспети ако у школи ор-
. пе о: