Učitelj

Десет година рада 141

лих душевних покрета на дисање и на варење; за тим је реч о идеји и вољи и о њихову утицају на тело у смислу хигијене; о физичком и свестраном значењу добре одеће — итд.

После свега остаје питање: како уран сам, може све то да савладар

Одговор је прост: он то постиже нарочитим спремањем у курсевима и полагањем испита, при чему се на стварно знање предмета пази више него на све остало. Америчани се хвале да у њих нема н. пр. јела чију хемијску анализу њујоршки учитељ основне школе не би умео тачно одредити.

Ал' како су ти људи награђени! То је нешто друго то је у нас стално питање на које се одговор тако споро даје.

АЕ.

ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

Вера Федиевска.

Десет година рада на предшколском васпитању у Русији.

Пре револуције постојали су само приватни дечји вртови изузев једног малог броја јавних дечјих вртова у Москви и Лењинграду.

· После револуције дечји вртови у Русији почињу да заузимају ново место. Предшколско васпитање сматра се као институција државне вредности и обухваћено је у програму Комесаријата за народно просвећивање. (Циљ је учинити васпитање у дечјим вртовима обавезним за све.)

Мрежа дечјих вртова почиње да се шири. Број ових достиже максимум 1922. год. Али, с једне стране, издржавање великог броја предшколских институција изискује сувише велики терет за државу; а с друге стране пак број учитеља,

потпуно способних, био је недовољан. Зато је број предшколских установа био великим делом редуциран; али преосталим дечјим вртовима беху побољшани хигијенски и педа-

гошки услови. Тек од 1925. год. мрежа дечјих а почиње поново да се шири.