Učitelj

176 Учитељ

ју кичму и проузрокују и друге болести. Несумњиво је да поред других узрока оболевања школске деце, и сама је школа, односно школски систем, чест, узрок разних болести код школске деце у чему нас убеђује вапај Француске медицинске академије поводом оболевања школске деце у Француској. Још више има преимућства комплексна настава пред данашњим системом и за развијање дечјих духовних снага. При извођењу појединих комплеса дечја се делатност најмање ограничава на рад у учионици. Напротив, ради успешнијег постигнућа постављеног задатка, деца морају ићи ван школе: у баште, у поља, на ливаде, на реке, у фабрике, и шуме и т. д. И ту усред самог живота и из самог живота црпу знања и материјал који је њима нужан. Како деца стално проводе време и раде заједно, једно поред другога, то се код њих постепено развија социална свест, појављује се осеђање заједнице и при том се ни најмање не угушује индивидуалност. Такви комплекси зближавају децу, док их постојећи предметни систем раздваја, јер је неприродан. Класифиција и подела наука је продукат одраслог човека, док дете посматра природу у њеној натуралној синтези. Феријер сматра неразумним распоред часова по коме дете мора да учи дневно четири и пет разних засебних предмета. У школама где се ради по комплексном систему сва деца раде заједно, а не само истовремено. Сва она имају један исти задатак, исти циљ и ради постигнућа тог циља, морају да удруже своје снаге и тако удруженим снагама савлађују одређени задатак. Због тога што се дечје снаге удружују ради једног заједничког циља, код њих се развија социално осећање или, како се друкчије каже, дух кооперације. Сем тога таква колективна активност има за децу већи интерес него учење у данашњим школама, а нарочито за децу од 7—8 година, која више де-_ лају него опажају и код којих је, као што каже Џ. Дуи, стицање знања директна последица дечје активности. Код такве колективне активности развија се осећање одговорности и на тај се начин деца оспособљавају за друштени живот још из малена. У комплексној настави свакоме се детету даје могућности да се вежба у самосталном стицању знања и због тога