Učitelj

238 Учитељ

8) Активни наставници не могу бити власници, наставници или васпитачи приватних интерната или школа (уколико их још има).

9) Само лица са пуним школским квалификацијама могу бити наставници средњих школа.

10) Прописују се прецизни услови: где, како и када се могу отварати ниже или пуне гимназије. Даље, ниједна ги мназија не може имати више од 16 одељења а сваком се одељењу фиксира минималан број ђака.

11) Специјалним додатцима који се крећу од 200—92120 месечно (према положају и годинама службе) побољшава се материјални положај наставника средњих школа и лица са том спремом.

Као што се види, законом о средњим школама решено је не само питање унификације наставе, где је до сада у нашој земљи, владало шаренило, већ је и додирнут и решен и чисто психичко — морални моменат у целом питању. Психички што већим наградама за наставнике потенцира расположење и љубав према послу, морално, што веће награде значе веће признање за важан наставнички и васпитачки посао.

После судија и официра, дошли су, ето, и професори... Без трунке злобе ми се радујемо успеху професора, јер верујемо да смо после њих и ми на реду.

Не може се примити ни у ком случају, да је посао у средњој школи важнији и шежи од посла у народној школи. Не само са уског сталешког гледишта, где може бити сталешког егоизма и пристрасности, већ и са оног а држана» гледишта, које лебди над свима интересима...

С. ОЛА.

Закон о учитељским школама. — Ново школско законодавство обележава се и новим законом о учитељским школама, који је обнародован 29 септембра 1929 г. Са законом о средњим школама од 31 августа Тт. г., овај закон чини органску целину и проблем средње наставе ставља на принцип унификације средње наставе за целу земљу. Да је само тај принцип остварен, добит од новога закона била би несумњива. Али, нови закон задовољава и друге, не мање, важне принципе. На име, стручни и ЕКулшурни принцип. Стручни принцип утолико, што се и дужим школовањем (пет година) и пријамним испитом за ступање у школу појачава спрема учитељева. Културни принцип, пак, утолико што се оснивањем учитељских школа у јачим културним центрима индиректно наглашава велика културно — социална задаћа учитељева у народу. Са тих разлога учитељство може бити потпуно задовољна новим законом о учитељ. школама. Учитељска школа