Učitelj

!

268 Учитељ

Гете је знао од почетка, да су његова наука о бојама и математичка оптика два несродна настојања људског духа. Предмет оптике је светлост, предмет науке о бојама су боје. Али су светлост и боја две у основи различите претставе. Боја је сасвим конкретан, непосредан опажај познат сваком сељаку исто толико колико и највећем научнику. Светлост је насупрот, како наука ту реч разуме, појам, који следи из једнога реда апстракција. Овде дакле имамо оштру супротност између конкретног и апстрактног. Уместо атомистичког приказивања Њутновог, уместо линија, углова, тачака, слова и рачуна, које пружа наука као науку о светлости, Гете хоће да поучи пријатеље природе, да виде боје, да свесно доживе њихово једва икад посматрано непрекидно преливање, да у исто време тиме оштре чула.

Ове кратке напомене биће довољне, да се одавде уздигнемо до општег посматрања обеју супротности. Њутн заступа механичко посматрање света, Гете органско, посматрање света овде употребљено у свом првобитном смислу, у коме је значење речи „посматрање“ још живо. Јасперс у својој „Психологији посматрања света“ изделао је оштро разлику међу обема. Механичка слика света не види се никада директно опажена, већ се налази индиректно анализом и апстракцијом, експериментима и рачунима. Квалитативно се по могућности искључује, да би остало: само квантитативно, мерљиво. Све се обухвата егзактним законским појмовима па се тако може да прорачуна и свлада. Из ове слике света нужно израста техника.

(Органска се слика света насупрот израђује на опажајима. Удубити се с љубављу у поједине појаве је карактеристично за њу. Види се све у разноликости боја. ИМ везе се траже као опажајне, а не као теоретичне, траже се као типови, а не као закон.

На земљишту ове слике света не расте техника, већ уметност.

Ако сада ова сазнања применимо на област, која нас овде. нарочито занима, наиме на питање формалних ступњева, излази следеће: Присталице механичког посматрања света апстрахују по могућности и код испитивања душевног живота све индивидуалне особености и управљају свој поглед у главном на опште важеће, на законито. Они настоје да поједине појаве свести