Učitelj

У

Дистервег и национално васпитање 281

Дистервег и национално васпитање

Кад је уједињена Италија, Кавур је рекао: „Створили смо: Италију, сад треба да стварамо Италијане“, а после уједињења Немачке Бизмарк је рекао, да је то дело немачких учитеља. Оба примера довољно јасно указују на улогу учитеља у стварању јединствене националне свести. Кад се у немачком народу почело радити на стварању и буђењу те свести, један од најагилнијих радника у томе био је учитељ Адолф Дистервег. Познат је његов „Педагошки годишњак“ у коме се он пуних 15 година (1851—66) неуморно борио за напредније и чисто немачко национално васпитање. Није на одмет, да се и наши учитељи упознају с једним Дистервеговим чланком, у којем он резимира појам и задатак немачког националног васпитања. Ово је у толико значајније, што су ове мисли истицане у времену, кад се тек почело интензивно радити на стварању јединствене немачке нације, двадесет година пре политичког уједињења Немачке. А што је за немачки народ била средина 19 века, то је за наш садашњица. Зато ће те мисли и идеје, које су у Немачкој уродиле добрим плодом, моћи можда да користе и нашим учи-

„тељима у њиховом раду на стварању духовног јединства на-

лег народа. Немачко национално васпитање и принцип германског живота

· „Не постоји разлог да очајавамо за будућност немачке: нације. На немачким је васпитачима и учитељима да правим немачким васпитањем омладине, помогну остварењу боље будућности немачког народа.

Циљеви овог васпитања напред су означени“). Кад знамо шта је немачко и национално, т. ј. шта одговара немачкој природи, тада знамо чему треба да тежимо, а кад знамо шта је ненемачко и антинационално, онда знамо чему треба радити насупрот и шта треба васпитањем поставити на његово место. Зато горња излагања садрже моменте немачког васпитања, немачкоиндивидуалне и немачко-националне Педагогике. С тога могу

%) Ова и још неке следеће напомене односе се на претходне чланке у истом „ИП. тодишњаку“.