Učitelj

304 У чисте љ

добре наставне методе, које не базирају на Хербартовим формалним ступњевима, па ипак смо још далеко од времена кад ћемо потпуно напустити Хербартове ступњеве. Заштог Прво, јер је та метода у својој основи здрава, а друго, она је по сада једина наставна метода која је потпуно систематски разрађена. Својом прецизношћу она претставља сигуран ослонац за правилан рад и мање способним наставницима. За њих је потребна метода која им даје упутство за сваки део рада. У томе је велики практични значај Хербартове методе. Хиљадама учитеља она је поуздан вођ у њиховом раду. Она омогућава успешан рад и мање способним, само ако имају воље и љубави за рад. Међутим све новије наставне методе претпостављају идеалног учитеља. А колико је таквих учи"тељар На хиљаду сто, а можда и мање, јер добар учитељ не зависи само од стручне спреме и воље за рад, већ и од урођеног дара. С том чињеницом морамо увек рачунати. С њом мора рачунати и г, Љубунчић, кад се изјашњава за нове ступњеве Алојза Фишера. Рад према њима захтева, препоставља учитеља високих способности, каквих нема тако много. И због тога би се рад по тим ступњевима далеко више извитоперио у празно траћење времена, но што је случај с Хербар"товим ступњевима, кад западну у мање способне руке.

Зато и кад нађемо бољу методу, коју ћемо и у пракси моћи да спроведемо у ширим размерама, не бацајмо се блатом "на Хербартове ступњеве. Читаве деценије они су нам били поуздан вођ и оспособили нас да коракнемо напред и у пракси и у теорији. Не будимо неправедни и неблагодарни. —

Последњи део ове методике износи примере у којима је скициран начин рада по захтевима школе рада, како је «схвата г. Љубунчић. =

Први је пример „Бројање у опсегу броја десет“ Ми'слимо да би боље било да је обрађено појимање бројева, јер је тај рад и тежи и важнији. — Не слажемо се с мишље"њем у другом примеру „Написивање бројака“ да писање „бројака треба што је могуће више одлагати.“ Тачно је да бројка (цифра) не доприноси схватању самог појма броја (сумњамо да ико то тврди), али бројка доприноси лакшем памћењу "броја. Бројка је конкретни знак за апстрактни појам броја, који асоцијацијом олакшава памћење самог појма броја. Сем -тога, кад дете уме и да напише знак за број чији је појам "схватило, у њему се буди осећање задовољства и поноса. Пи"сање бројака уноси и разноврсност у рад појимања бројева и тиме изазива већи интерес. Из тих разлога ми после обраде појма броја, одмах прелазимо на писање његовог знака.

Рад у трећем примеру „Сабирање и одузимање“ не изгледа нам природан и логичан. Сумњамо да ће на учитељеве "речи: „Мајка је донијела са трга или из врта у кошари ја-