Učitelj

338 У чиле с

буку, (спознавање) у његовој се души репродуковала она иста угодност, што ју је то дијете осећало прије једући јабуку (чувствовање), и у исти тренутак оно је испружило руку према јабуци, оно хоће, да поново уживајући јабуку проживи једнаку угодност (тежење). Анализујући даље овај чин, растављајући сваку од ових функција даље долазимо до прилике да објашњавамо поједине врсте тежњи (жудњу), или осјетна чувства, или сјећање на конкретном чину. Или овакав примјер. Ученици учитељске школе и то они ученици, који треба да уче основе психологије мотре у вјежбасници дјецу, која уче писати. Биљеже опажања, нарочито, како које дијете пише ново слово или неку тежу ријеч. Гледају како се неко дијете при томе послу помаже главом, језиком; ногама, како цијело његово тијело у томе врло незнатном п0слу учествује. Како ће то дијете лако и брзо радити тај посао за пет, за десет. година! Разлози» Објашњава се неуролска теорија, вјежбање, утврђивање нервних путова, контакт и његово појачање понављањем једне радње. Мислим, да се свака партија из психологије може на овакав начин посматрањем школскога рада дјеце најприродније објаснити, а што је. код тога најзначајније, тако ће доћи у обзир управо | само она психологија, која је учитељу народне школе потребна. Задатак је наставнога програма (и уџбеника), да одреди само систем оваквих расматрања. У инструкцијама за наставни програм ваља тај систем рада потанко објаснити наставницима учитељских школа, а уџбеници треба да садрже углавном упуте, како ће ученици учитељске школе таква проматрања вршити у вјежбаоници. Тако ће се пријећи од онога сувишнога књишкога знања к правоме познавању школскога · дјетета и школскога живота. Напомињем, да ово није никакви модернизам, јер тако раде сви практични људи у самом животу, и они на чинима проучавају човјека, да на опажањима удесе своје владање и свој поступак према њему.

Јасип Шкавић