Učitelj

340 Учитељ

да продре довољно дубоко и само појединачно, што не може да обухвати потпуно и све, као што обилни живот жубори у дубини: само водено огледало и издигнути квантитети, а никако жива река. Уметнички и педагошки живот може да се разуме ако се само лично преживи; логички се он не да схватити. Али се ипак може одређено и позитивно да констатује: педагошка генијалност не лежи у истакнутим акцијама разума, већ у пуном животу фантазије и душе васпитачеве и наставникове.

"Педагошки, као и уметнички, таленат, доноси се рођењем. Ја сам противник оног гледишта, које тврди, да се од сваког духовно нормалног човека, може направити педагог, противник праксе која учитељски квалитет одређује и мери на испитима, који стварно доказују његово знање у овом или оном предмету. Педагошки квалитет не може да се одређује по интелектуалним размерама. Само у његовој живој уметничкој акцији, само у упражњавању његовог учитељског позива, показује педагог, шта он у истини мсже да уради. Педагошки таленти дају се образовати, теоријски и практично; али се они дају само онде развијати, где се они већ у клици налазе.

Ван дискусије је: Сазнање, да се педагошки таленат не ствара већ да се доноси рођењем, старо је, и мора се човек 03биљно чудити, што се упркос овом сазнању ни до данас није из: вукао логичан закључак, закључак на име, да се при пријему учитељских кандидата обраћа пажња на првом месту на ове способности, које чине педагога. Пријемни. испити у учитељским школама обраћају пажњу поглавито на интелектуалне диспозиције, а не на уметничке и специфично-педагошке, и унапред је још у питању, да ли ће ново учитељско образовање у овом погледу донети побољшање. То може да има свој разлог у томе, што је најлакше одређивати интелектуалне диспозиције, док се уметнички и пре свега специфично-педагошки таленат не да, ну-. мерички оцењивати ни мерити, него је само сличним природама појмљив. Па ипак је безусловно потребно, да се једном мора извршити преокрет свих важећих вредности при избору будућег педагога, ако педагогика хоће да одговара захтевима будућности. Не научно оспособљење, већ уметничко и специфично-педагошко морају на првом месту да буду ИСО при сцењивању будућег народног учитеља.