Učitelj

Педагошки уметник 341

Научна диспозиција постоји у оштрини интелекта, у верности памћења и покретљивости логичних функција. Педагог треба да има и ову научну диспозицију. Али она није за њега од највећег значаја. Вишу педагошку вредност сме да захтева уметничка диспозиција. Она се показала — у колико је била одређена — у стваралачкој акцији фантазије и у пуном, топлом душевном, животу. Само онде где се налази ова уметничка диспозиција, може да се појави право позитивно одушевљење, без кога је благословени. педагошки рад непојмљив. Право одушевљење за један позив могућно је само онда, ако се је дорасло његовим захтевима. Одушевљење није предуслов, већ последица диспонираности за известан позив. Где нађемо учитеље, који нису испуњени одушевљењем за свој позив, ту смемо да будемо сигурни, да им недостаје потребан таленат.

Учитељ није само научник и уметник; он је и — као народни учитељ чак и на првом месту — специфични педагог. Да ли му је и за ово потребан нарочити таленатг Да ли је и ова спе-

"цифично-педагошка диспозиција урођена» У чему се управо са-

стоји она, кад се не поклапа ни са научном ниса уметничком» Она се манифестује у односу учитеља према дечјој психи. Нико не може, по Дитесу, да постане добар методичар, ако нема умешности да прикрије своју наученост, и да се спусти на ниво ученичког схватања. Учитељ мора да буде детету слична природа. Он мора да уме да се игра као дете, да игра с потпуном преданошћу и радошћу једног детета у игри. | Није могућно сваком ово дечје предавање игри, није могућно сваком другарско предавање детету. Ту је оно Христово: будите као деца... И овај је таленат урођен. Рађа се љубав према деци, а не ствара се. За љубав се не може васпитати. Љубав није ни наука ни уметност. Љубав се оснива на осећањима, љубав је · живот. Ко не види у детету малог човека, ко у овом развијајућем се човеку не може да види једно од најузвишенијих чуда стварања, томе ће бити ова дубока, пуна учитељска љубав нешто вечито загонетно, јер. се то није никад преживело. Тај ће мождас

"философским подсмехом гледати на дечје човрљање и држаће

се на висини изнад сличних смешних поступака. Много је и много учитеља, чији се цео стручни разговор састоји у енергичној

-грдњи туђе деце, с којом се морају бактати целог свог живота.

Пуно је учитеља, који између себе и ученика држе стално отворену дубоку провалију: провалију, која треба да раздваја