Učitelj

530 У сите љ

у страну, длан треба да је доле, окренут земљи. Кад се руке дижу напред или у страну, имају положај водораван (правац мотке која плови), а у вис, имају правац виска. Положај длана може бити и следећи: кад је окренут доле (положај надланице), (положај малог прста), и горе (положај длана). Кад се руке дижу напред и у вис, онда руке полазе спреда ширином груди а спреда се и спуштају. А кад се друкше хоће, онда се то мора да означи.

Окрети. Под окретом тела разумемо обртање тела око његове уздужне осе. Сва окретања у месту у редовним вежбама вршимо у два раздела (на 1 и 2) на пети оне ноге на коју се страну окрећемо, издижући мало при кретању предњи део стопала те ноге а помажући се при томе прстима оне друге ноге; потом се (на „2“) друга нога најкраћим путем принесе оној на којој је извршено кретање. Пета до пете.

У овом саставу имамо окрет на лево на петама обеју ногу и промену ставова из предкрочног с рукама напред опруженим у раскрочни став с рукама у страну опруженим. У овом случају ђак треба да издигне мало прсте обеју ногу и да се окрене на петама на лево, истовремено спуштајући управно поред тела леву руку и издижући је у страну водоравно с десном која је задржала пређашњи положај. |.

Савијање трупа вршимо такође у равним (напред) и косим положајима: назад; у десно, у лево; напред у десно, у лево; назад у десно, у лево и исправљамо.

Све ове покрете ваља поновити и усавршити, јер ће у толико ученици прецизније састав изводити.

Кад све ово наставник има пред очима, онда командује: Збор! На ову команду, ђаци иду брзо ка наставнику и у тишини постројавају развијени фронт према њему тако, да је средњак на пет корака пред њиме. На десном крилу стане највећи ђак а позади њега у потиљак на одстојању за добар корак (од пете до пете) долази други по величини; трећи по величини стаје лево од првог на растојање за 10 см. (за шаку од лакта до лакта) и поравнат с њиме; четврти стаје позади трећег а поред другога итд. док се тако не построје сви ђаци.

Пошто ђаци у строју морају бити поравнати, командује се:

„На десно рав-нај с“.

На ову команду ђаци предње врсте, сем крилног на десној. страни, окрећу брзо и једновремено главу и поглед у десно и равнају се док не заузму такав положај по фронту, да имају прописно растојање и да њихова рамена буду у једној линији са раменима крилних. Ђаци задње врсте прво заузму прописно растојање и стану у потиљак, па затим и они окрећу главу и поглед на десну страну и равнају се као и они из предње врсте.

По изговореној команди наставник се уверава, да ли су ђаци правилно стали по фронту, заузели прописан став, задња врста