Učitelj

Обнова наставе у Аустрији 535

обликом. Школа је морала да се прилагоди новим политичким и економским потребама, а у исто време резултати најновијег научног проучавања на пољу педагогије и психологије нису смели бити занемарени. Од првога тренутка у том преображајном поступку Беч је био вођа. Зато најпре говоримо уопште о стању у Бечу.

Занимљиво је, што је радикални преображај народне школе био могућ у оквиру Државног закона о народним школама, који важи од 1869 године. На томе закону почивале су : интерконфесионална школа, осмогодишња обавеза учења, и јединствена школа до десете године старости. До преображаја наставе у Аустрији, ми смо без изузетка имали такозвану школу учења, која је у првом реду циљала на неговање памћења, која је деци супрот — стављала учитеља, као једну особу која даје, и која је строгу спољашњу полицијску дисциплину сматрала потребном.

На озбиљне тешкоће преображај је наишао углавном због тога, што је постављање учитеља у Аустрији било још у великом опадању. У Бечу су рат и послератно време проузроковали пад броја ђака на 120.000. Зато, пак, што учитељи нису отпуштани, следовао је необичан сувишак у учитељима, и тек у последњој години првипут су могли бити постављени нови, специјално припремљени учитељи. Ми смо, дакле, морали да се постарамо за пун духовни, а нарочито методиски преображај онога учитељства, које је већ постојало. Владиним заповестима не може се постићи таква промена. Иако су многобројне сугестије долазиле од школских власти, које су, добивши стручњаке, стекле висок стручан ауторитет код учитељства, одлучујућа главна ствар било је одушевљења аустријскога учитељства, које је постало најважнији мотор рада за свој сопствени преображај.

За народну школу припреман је нов наставни план. У Бечу и осталим крајевима образовани су 253 експериментална разреда, а пројекат новог наставног плана био је раздан целоме учитељству на критику. Феријални течајеви увели су учитељство у нове идеје. Три нова педагошка часописа узела су на себе непосредно обавештавање. У Бечу се јавио Педагошки институт у већем обиму (данас је посећивање тога Института тако јако, да је пријем морао бити закључен — има 3.500 слушалаца!)). Најважнији рад извршиле су учитељске радне заједнице. У Бечу постоје 153 таква радна круга. Шест година трајала је проба наставнога плана, а кад су се показали врло добри успеси, он је уведен по целој Аустрији.

Нови наставни план установљује опште наставне и просветне циљеве, из којих он изводи појединачне годишње циљеве. У четири нижа разреда основне школе подела предмета је избегнута комплексном, „укупном наставом“. Место механичкога плана лекције функционише учитељев радни план. Предмети се предају у својој природној вези. Избегава се прерана систематичност, која наставу чини тако сувопарном. Веселост је знак нове школе. Сем укупне наставе, наставни план је донео једну другу,