Učitelj
654 Учитељ
1 Посматрање. Целокупна настава се базира на посматрању. · При посматрању је неопходно потребан додир са стварношћу. Слике, препарати и модели нису довољни. За опсервацију се у распореду налазе нарочити часови. Ту се ђаци упућују. да посматрају ствари у целини и детаљима. Упућивани и вежбани на такав начин, ђаци стичу велику способност за посматрање и упоређивање. А тиме се најбоље развијају и друге уже способности детета.
2 Асоциација. За асоциацију у простору и времену служе по Декролиу централне мисли, које се односе на четири основне потребе људске: 1 потреба исхране, 2 потреба борбе против непогоде (времена), 3 потреба одбране од непријатеља и несигурности и 4 потреба рада и удруживања.
Настава у колико год је то могуће сконцентрише се око ове мисли. Ове идеје провлаче се као црвена нит у Декролиевим школама кроз целокупну наставу. Сви реални предмети изводе се према овим централним мислима. Оне су не само центри асоциација, већ и посматрања и манифестација. И мада су Декролиеве школе иначе различите једна од друге, сваком посматрачу, који год дође у ма коју од ових школа, падају нарочито у очи ове централне мисли, око којих се све групише. Према њима се састављају илустрације, збирке, ручни радови; оне су главни предмети дечјих писмених састава.
Негде се одмах у почетку у сваком разреду узимају ове главне идеје. Негде се опет рад подели тако, да се на првом ступњу (2 година) узме централна мисао дом, на другом ступњу јело и одело, на трећем становање и добављање животних средстава, на четвртом људски рад и друштво. У извесним школама је спроведена најстрожија концентрација. Језик, рачун, мерење, цртање, певање и ручни рад се концентришу око неког предмета. који се ослања на централну мисао.
Нарочиту пажњу заслужују „ђачке свеске за посматрање“. У њих се бележе детаљно и систематски сва посматрања, која се односе на разне предмете. На пример из централне идеје „одбрана против непогоде“ произилазе подробна посматрања о кожи, длаки, крзну, вуни, перју. Уз то долазе посете фабрикама за прераду ових сировина. Ђаци самостално прерађују, илуструју цртежима, сликама и колекцијама. Резултати оваквог рада су без сумње сигурни, поуздани и трајни. ;