Učitelj

18 А Учитељ

6. чија је разлика у развијености чула велика);

Али у једној школској заједници не влада само ова фи– зичко-физиолошка разноликост. Уз њу је још разноликост дечјега живота у породици и друштву; разноликост услова. под којима школа живи и дела; разноликост наставничке способности и разноврсност много чега другог — што све разноврсно утиче на дечји нервни ситем. -

Према свему овоме у решењу проблема ђачке заморености с практичне тачке гледишта не може се наћи нека математичка тачност примењена на свако дете и на сваки разред. Па ипак у овоме проблему има утврђених момената, који су од велике практичне вредности за наставника, коме је дечје здравље нервне системе прече од свега осталог. Маркирати те моменте задаћа је следећих редова.

Да почнемо излагање покренутог питања сликом заморенога ученика. Ту слику П. М. Ивановски скицира овако: „Код њега слабе сви процеси који су у вези с пажњом и памћењем; услед тога разне навике добивене у школи или ишчезавају, или слабе или се дегенеришу. Координација покрета се нарушава; они постају тромији, слабији, с мање поуздања, с мање ритма, равнотеже, сталности. Процес излагања. мисли у усменој и писменој форми врши се с више погрешака; говор у овом или оном степену постаје аграматичан и асинтаксичан, јер се добивена навика у школи смањује, и ученик: се аутоматски почиње користити шаблонима усменога говора. који је усвојио до школе у средини у којој је одрастао. Ови се дефекти нарочито опажају у писменој речи у којој су навике мање утврђене, јер се тешко усвајају услед знатне разлике између говорног и литерарног језика. Зато је у тој форми речи код уморнога ученика много више погрешака не рачунајући изостављање слова, понављање извесних речи, слогова итд. Иста је ствар и са другим навикама. Испољава се умањивање издржљивости у ходу, трчању, скакању; у екскурзији уморни изостају, с тешком муком налазе објекте, који су потребни за учење, нетачно стружу, режу, рендишу, услед чега се вредност ствари, која се ради, умањава, не стру-

6) Код телесно-физиолошки заостале деце постоје недостатцц код. чула. То су дефекти уха, ока, коже, носа, језика, зглобова и мишића услед. чега сва чула раде и недовољно и неправилно,