Učitelj

20 Учитељ

време, када се мождана кора одмара од утисака спољашњега света и време сна једино је време у коме мождана кора поправља оно, што се за време рада разрушило. Отуда је сан неопходан за све животиње, па разуме: се и за човека и дете. Колико је сан од вредности по људску снагу најбољи је доказ факт, што човек за време будноће, ништа не радећи, ипак губи извесну телесну енергију, док за време сна он губи тек 14% од тога губитка. Зато је нужно, да дете увек има довољно сна, који се у школско доба креће између 8 и 9 часова у 24 часа, од којих до 7 године треба да буду дању од 12 чага. | |

Али да сан учини своје, потребно је да дете не леже у постељу преморено; да ваздух који дише буде чист, без прашине и прљавих испарења и да само дете буде чисто, јер је код прљавог детета телесна вентилација немогућа. С погледом на ове захтеве ми смо већ у домену породице, чије животне прилике не можемо да корегирамо. Дужност је наставника да децу навикава на чистоћу, да избегава давање домаћих задатака нрочито осетљивој деци. Деца треба да легну у постељу, мирна и с извесним пријатним расположењем. Тако се деци условљава бар ноћни дубок сан, кад је дневни сан за велику већину наше деце, социјално-породичним приликама савршено онемогућен. У овоме питању наставник никада не сме заборавити, да је јачање дечјег организма у исто време умањавање заморености.

Али и ако се сан у одмору мозга и у опште целе нервне системе ничим заменити не може, ипак је он недовољан, да нервни систем толико окрепи, да човек може радити без одмора од буђења до новог сна. То се у школи сасвим јасно опажа. Једночасовни рад у школи толико замори децу, да се. у томе послу не може ни мало напред, док се деци не да одмора. Отуда ритмичко (периодично) смењивање рада и одмора, без чега се настава не да ни замислити.

Ово смањивање рада и одмора повлачи питања: а) питање трајања рада и одмора и 6) питање квалитета рада и одмора. Да о томе кажемо коју реч.

У погледу првога питања дошло се до једног апсолутно хигијенско-педагошки оправданог захтева, да рад нижих ра-

_зреда основне школе треба да траје од 30—40 минута нај-