Učitelj
'90 Учитељ
познати педагози. Један од њих је Италијанка Марија Монтесори, која је изградила читав васпитни систем, који базира на проблему васпитања чула. И код других народа овом деликатном педагошком питању многи школски радници посветили су своју пажњу. Код Чеха на овом пољу педагошке делатности истакао се проф. Ст. Свобода, чије ћемо мисли у главним потезима овде репродуковати.
Кад говоримо о васпитању чула, мислимо пре свега на васпитање чула вида, слуха, мириса, укуса и пипања.
Васпитање чула вида односи се на посматрање конкретног света, који се испољава у бојама и облицима. Осећаји светла и боја су условљени у првом реду сложеним органом чула вида (оком, очним нервом и нервним центром у мозгу). Правилност ових осећаја зависи опет од здравља видних органа. Светлост пролази кроз мрежу рожњаче, течност, која испуњава предњу очну комору и сочиво. У центру мреже на„лазе се поређани штапићи, који се сматрају као нарочити орган за примање светлости. Распознавање боја се дакле дешава помоћу центра рожњаче, док крајеви рожњаче нису уопште осетљиви за боје. За распознавање боја је потребно поред здравог ока још и светлост. Светлост се распростире у таласима, који имају различиту дужину и различан број треперења у секунди. Тако на пример црвена светлост има најдуже таласе а најмање трептаја у секунди. Стога се она најпре запажа. Боје, које се теже запажају као на пример зелена, имају краће таласе 'и више трептаја у секунди.
Хелмхолц је утврдио три основне боје: црвену, зелену и љубичасту. У чулу вида налазе се три различита нервна органа. Први се најјаче надражује светлошћу са најдужим таласима (црвеном бојом), други светлошћу са средњом дужином таласа (зеленом бојом), и трећи светлошћу са најкраћом дужином таласа (љубичастом бојом). Светлосни зраци падају на предмете, од којих се великим делом одбијају. Црвени предмети нам се појављују с тога црвени што одбијају само црвене зраке. Остале зраке упијају или пропуштају. Жути предмети нам изгледају жути, јер одражавају жуте зраке, · итд. Ако на исто место очне мреже утичу две боје, онда се "неће појавити осећаји двеју боја, већ само осећај једне друге боје. По мишљењу Еспиноса, Прејера и Кињеа новорођенче