Učitelj

Просветно кретање у свету 143

штаствених разлика мишљења које се онде сусрећу, треба да буде преиначено; то преиначење мора да дозволи слободу груписања учитеља у школама, овластив те учитеље да уведу разне методе и оријентације и да пристане да родитељи бирају између једних или других школа, према њиховим разним ти: повима схватања живота и света.

Једном речи рационалистичко уједначавање јединствене школе, у рђавом смислу речи, треба да се замени виталистичким схватањем, које дозвољава разноликост школа и учитеља.

Међутим, једна само ствар је овде потребна: треба да се сачува највећи могући обзир према будућој личности, да јој се не наметну укочена, догматична веровања и системи, него да јој се пружи највеће богаство потстицаја и могућности за рад. Треба што више наглашавати, образовати и уздизати способности и енергије детиње и развијати код њега дух иницијативе, подузетности, смелости с обзиром на то да се образују енергичне и крепке личности.

Тако ћемо добити школу која ће се, не облачећи средовечни догматизам већине савремених школа, ослободити исто тако негативизма и пасивитета слободоумне педагогије прошлога века. |

Просветно кретање у свету

од Радише М. Стефановића

1. Учитељска школа за ненормалну децу у Италији. — У Фиренци је отворена школа за оне учитеље, који желе да се посвете ненормалној деци. Школа траје само годину дана и призната је од стране министарства просвете. Испитима присуствује министарски изасланик и само министарство труди се, да школи да виши ранг и да јој важност нарочито истакне. У школу се примају учитељи и учитељице основних школа, који то нарочито желе. Такса за упис износи 75 лира а толико и за испит. Такса за диплому пак износи само 25 лира. За упис се подноси сведочанство о свршеној учитељској школи и крштеница. Све се то шаље управи школе у Фиренцији (Мја Тот. Магтћео 28).

У школи се предају следеће материје: 1. Елементи антропологије и нервопсихопатологија дечја, предаје проф. Амалди. 2. Општа психологија и мерење дечје интелегенције, предаје проф. Бонавентура. 3. Општа педагогика и педагогика психички анормалних, предаје проф. Кило. Поред теоријских лекција, ученици свакодневно раде у једној школи за абнормалну децу. Сваки кандидат још у почетку студија добије по једног