Učitelj
~
Активна школа 169
____________________________________________________-- =-_____-________-_--
слободи, неопходног елемента за примену систем »ве -0'0уеттитепт«. Други принцип интергралне активне школе је практична активност потребна са гледишта духовне хигијене. Дух осећа потребу да се манифестује у конкретној форми, јер дете осећа потребу за кретањем и игром. Ако се у школи упути, да учи само из књига, онда губи ону спонтаност и ону живахност са којима је дошло у школу. Али ако школа цени тенденције за дечјом игром, она не сме оставити дете да се увек игра а да не искористи спонтану енергију духа. Само прелаз активности без циља ка оној активности са циљем, треба да буде неосетан. Практична активност, која сједињује у себи два карактера игре: задовољство и интерес, најбоље служи да оживотвори овај прелаз са лакоћом и успехом. Практична активност је затим средство за упознавање индивидуалних типова и извор моралних и социјалних врлина а нарочито је погодна у васпитању абнормалних. Облици такве активности су забавишта, професионалне школе и лабараторије за секундарне школе.
Трећи принцип активне школе је интуиција, која је у духовном животу од особите важности. Слабомисленој деци и људима апстракције не говоре ништа; потпуно и пластично упознавање може се добити само номоћу интуиције. Ако школа хоће да одговори сопственој мисији и потребама садашњице, она мора да стави у праксу велики принцип интуиције. А интуиција се развија вежбањем чула, која служе не само за јасноћу саме интуиције, већ и за више духовне процесе. За развиће чула врло добро средство је и цртање, певање, музика итд. Стога још у првим разредима основне школе децу треба довести у директну везу са природом, јер права интуиција је у природи много богатија од ма каквих прича и легенада. Само помоћу интуиције рођене из посматрања стварне природе, може се избећи вербализам. Из тих разлога активна школа захтева, да се при свакој школи образују школски музеји, у којима ће деца наћи оно, што у природи нису могла наћи, и школске библиотеке са књигама, које ће утврђивати оне појмове које су деца стекла помоћу интуиције.
Четврти принцип активне школе је природно васлитање. У-циљу припремања детета за живот активна школа служи се овим принципом, психолошком и социјалном ствар-