Učitelj
178 Учитељ
никово излагање незаменљиви. Наравно при искоришћавању ових средстава треба увек имати на уму нужност упоређивања, дакле, треба да буде нешто с чиме се упоређује.
Сеоска деца, између осталог, посматрају и храњење домаћих животиња и птица. Наставник треба да предложи ученицима да пажљиво посматрају чиме се, када и како код њих хране краве, коњи, овце, живина итд. Цифрени материјал тако добивен, наставник сравњује и на њему ствара низ математичких задатака, па сугерира ученицима мисао, да и сама смишљају задатке о истој теми. Заједно с ученицима утврђује се средња количина хране, која је потребна у разно годишње доба разним животињама. С децом се тако исто израчунава збир разних врста хране, која је потребна свој стоци или живини датога села, или реона. За то је нужно претходно израчунати колико има стоке или живине у датом месту, наравно, у заједници с децом.
За овим могу се дати елементарне претставе о нормама рационалне исхране разних домаћих животиња, што опет повлачи за собом нови низ рачунских вежбања и задатака. Најзад, прошири се поље испитивања на тај начин, што се од месних установа добију подаци о броју стоке у свем селу, срезу, бановини. Тако се потпуно природно са старијим ученицима долази до привредног значаја сточарства и живинарства и огромној услузи меса, масти, млека и радне снаге човеку. На овај начин добијене чињенице, које наставник. саопштава о стању сточарства у месном крају или у свој земљи, чињенице, које црпи из књига и информатора, нису више за ученике неочекиване и туђе. Оне се наслањају на чињенице из њиховог места живљења и, природно, дају такве резултате, који се никада не могу добити из читања књига или учења уџбеника.
Ми нисмо имали намеру да у овом чланку пројектујемо: цео план рада у основној школи, већ да конкретизирамо на. неким примерима нашу мисао, која се налази у томе, да у настави не треба полазити од књиге, већ од личних дечјих претстава, посматрања и доживљаја; њих је потребно ојачати, раширити и уопштити, а никако се не сме дечја глава. пунити израније спремљеним градивом, које нема везе са животом око детета. |