Učitelj

426 Учитељ

Марко без Шарца није никакав јунак за нашу децу. У разним периодама времена су деца имала разне игре и за цртање су им служили разни идоли. Код разних народа су различите дечје игре и различите склоности за цртање. Док се у данашње доба у свим културним земљама најрађе деца играју лопте и цртају ногометне звезде.

Вежбаоница учитељске школе

од Цветка Ђ. Поповића

Успех школе у првом реду зависи од учитеља. Све може бити на свом месту: и зграда, и план, и програм, и наставна средства, и метода, али ако учитељ није какав треба да је, све је узалуд. Зато свака реформа школе мора да пође од учитеља. Немогућа је нова школа без нових учитеља. —

Своју општу и стручну теоријску спрему учитељи добивају у учитељској школи, а за практични рад спремају се у вежбаоници. Рад у вежбаоници претставља синтезу кандидатовог знања и умешности. Ту се огледају и вежбају способности по-

"требне за вршење учитељског позива. Зато је вежбаоница зна-

чајан фактор у спремању будућих учитеља. Она мора бити тако уређена да се раду њој може подесити према савременим захтевима педагогике и методике. Вежбаоница треба у свему да

„остави код учитељских приправника такву слику, која ће им у

њиховом доцнијем раду стално лебдети пред очима као идеал, којем треба да приближе своју школу.

Али, наше су вежбаонице далеко од овога, бар оне које ми познајемо. Питању избора наставника за вежбаонице потребно је обратити нарочиту пажњу. Треба имати на уму, да за наставнички позив, нарочито у основној школи, не дају баш тако поуздану гарантију дипломе. Васпитање није техничка вештина него уметност за коју је потребан урођени дар, као и за сваку другу уметност. —

Овом приликом говорићемо само о чисто материјалним потребама вежбаонице, које су неопходан услов за правилан рад у њој. Члан 22 закона о учитељским школама одређује, да је „вежбаоница саставни део учитељске школе, уређује се према њеним потребама и служи за практично вежбање учитељских приправника“. — На сваки начин да ће се положај вежбаонице детаљније одредити посебним Правилником. У вези с овим питањем, мислимо да неће бити рђаво, ако изнесемо извесне ствари, које би се могле регулисати Правилником за вежбаонице.

Није довољно вежбаоницу само административно прикључити учитељској школи. Много је важније на неки начин обез-

бедити њене материјалне потребе. Потребно је на неки начин