Učitelj

Вежбаоница учитељске школе 427

обавезати школску. општину, ако се ово не може пренети на државу, да вежбаоницу одржава у таквом стању, да она збиља може послужити вежбању и спремању савремених учитеља. Какав може бити „угледни“ рад на пр. у недовољно пространој учионици са 40,50 и више ученика, у коју дође још 30 учитељских кандидата на хоспитовање» Па још ако хоспитанти немају ни посебне клупе где ће седети, него или стоје, или се тискају у дечје клупе. Под таквим околностима нема рада ни за ученике, ни за кандидате. Или, зар може служити за правилан рад вежбаоница у којој су све клуле мање више једнаке величине, те деца нижих разреда кад седе у њима не могу ноге да ослоне о патос, него им висе, а при писању тело мора да заузме неправилан положај. Није потребно посебно изводити шта ово значи за дечји интерес, пажњу и здравље. —

Друго, што би Правилник за вежбаонице требало да регулише јесте снабдевање вежбаонице потребним наставним средствима. Свака основна школа треба да има нужна наставна средства, али сви ћемо се сложити, да вежбаоница ни у ком случају не сме бити без њих. То произлази из њене улоге у спремању будућих учитеља. Савремена настава треба да је стварна и радна. У томе правцу тежимо да одгојимо и нове учитељске генерације. Али за стварну и радну наставу потребна су и средства. Лако је замислити каква је настава у вежбаоници која за наставу нема готово никаквих средстава. Нити наставник школског рада ни учитељи вежбаонице могу да одрже угледна предавања онако како би хтели, нити учитељски приправници могу да се вежбају у раду онако, како су учили у методици. Оскудица у наставним средствима проузрокује неслагање теорије и праксе (методике и школског рада) и тамо, где то не само што није нужно, него је и штетно. Већином се све објашњава голим речима — практикује се вербализам. Слабо је поможено што наставници после објашњавају како би они „друкчије“ радили, да је било наставних средстава. Речи никад не могу заменити рад. Учитељски приправници спремани на овај начин тешко ће бити добри учитељи, а још теже ће бити претставници нове и боље школе. Немајући могућности да се вежбају у практичној примени захтева савремене методике, они односе у народну школу вербализам, а донекле и извесну укалупљеност. Како може учитељ да изводи радну наставу, кад од помоћних средстава примењује готово искључиво — питања» —

Да завршимо. Да вежбаоница заиста послужи спремању бољих учитељских генерација, неопходно је потребно обезбедити њено материјално стање у сваком погледу. Тиме би се много допринело доброј и правилној спреми будућих учитеља.