Učitelj

Предлог за реформу прашких школа 465

седне школе (по градовима) давале би ученике за. сваки такав разред.

Док у нормалним разредима са радном методом тражимо да буде највише до 35 ђака, дотле у оваквом једном разреду не сме бити више од 925 ђака.

Ученици који су задоцнили услед каквих спољних узрока, па после неког времена појединачне припреме покажу способност за разред из кога су били преведени у разред „С" враћају се поново у нормални разред. Више пута прелаз из помоћне у нормалну школу ни је за препоруку и бесциљан је, зато ће повратак из разреда „С" бити лак, без икаквих тешкоћа. Често је у интересу саме слабомислене деце да стално остану у разреду „С“. Метода и циљ ове гране „С" уређује се и управља према потреби. Поступ је лаган, са честим понављањем и надовезивањем; конкретна метода задовољава се важнијим вежбањем и знањем, без залажења у подробност. Циљ је снижен тоико да у последњој години не прекорачује ниво |! разреда грађанске школе. Ово одвајање од нормалних ђака потребно је

само у научним предметима. На часовима осталих предмета (ручни рад, гимнастика, певање, излети,. дечје игре, свечаности“ итд.) напротив врло је потребно, с васпитног гледишта, да сви ученици буду заједно.

На овај начин школовање у народној школи делило би се на три паралелне гране:

Г Нормална школа;

2 Помоћна школа; и

3 Разред за задоцнеле и слабомислене.

Последњих година на страни установљавају још и четврту грану за ученике који су изванредно обдарени. Овај случај није од велике потребе. Обдареној деци довољно је и толико, што их слаби неће задржавати, тако да рад са њима може бити много интензивнији. (Ово је од особито велике користи за грађанску школу, чији се ниво тиме у погледу успеха толико повеЋава, да се стварно приближује нижој средњој школи. За дароВиту децу препоручујемо оснивање поподневних течајева нпр.. за музику, стране језике итд.

Нарочито старање (специјалним разредима) треба посветити деци умно неразвијеној, депресивној, кљастој, туберку-лозној и др.

Коедукацију треба спроводити у првих 5 разреда, а дОЦније раздвојити децу према полу, јер се у доба пубертета психички развој дечака и девојчица у многоме разликује.

Што се тиче односа између народне и средње школе, идеално би било, кад би се спремање за високе школе ограничило на 4 разреда данашње више средње школе, у коју би ступали Ученици по свршеном осмогодишњем обавезном школовању у

Учитељ 30