Učitelj

468 Учитељ

У овоме смислу потребна је и реформа појединих наставних предмета.

Учење језика треба да води ка лакој и правилној употреби матерњег језика, ка познавању лепоте и његових израза ка љубави за књигом. Стране језике треба учити у смислу практичног знања, читања, разумевања и изражавања при чему се ученици упознају и са културом дотичног народа.

У рачунској настави обраћа се пажња на стварне и важне проблеме практичног живота. Овде се ђак учи да разуме значај рачунских операција на примерима црпљеним што је могуће више из његове ближе и даље околине. Сва рачунска настава треба да има научну и васпитну вредност.

Историја и социјалне науке треба да служе разумевању проблема савременог живота и његове историјске позадине. Рад треба усредсредити око живих питања економског, културног и политичког живота народног и међународног.

Природне науке треба да упућују на самостално истраживање, на размишљање о природним појавама и њином закону зависности; на схватање важнијих појава економског и индустријског живота и на приближавање ученика ка природи.

Ручни рад треба завести за све време школовања.

Уметничко и техничко цртање упућује ученике да израђују простије предмете, а избором градива навикавају се на радиу осталим областима.

У домаћим наукама упућују се ученици да користе стечена знања из других предмета и тиме поправљају и улепшавају домаћи живот.

Са уметничким васпитањем које је у претходном ступњу истакнуто као принцип, може се овде поступити још систематичније. Главно је да се код ученика развије уметнички укус и разумевање уметничких дела.

Телесно васпитање —- као васпитни принцип треба да тежи ка побољшању ученичког здравља и развитку његових физичких и моралних снага као и ка неговању другарских осећања.

На овоме ступњу потребно је појачати индивидуални рад. Али се ипак не сме потпуно искључити ни вежбање у заједничком раду. Резултате свега овога рада треба добро проматрати и мерити у колико то допуштају данас познате методе. Ово је потребно да би се једном могло приступити систематском испитивању школске деце у Прагу.

УП Припрема учитељства

Будући свесни, да је учитељство, које треба да даје живота мртвим словима школских закона и наредаба, трудићемо се пре свега да му научном спремом олакшамо те дужности.