Učitelj
Б) Страна књижевност - 475
сање). У даљем излагању писац износи какве се све могу изводити комбинације у концентрисању наставе у грађ. школама.
Адолф Влчек: Опширан чланак графички претставља успех ђака у лепом писању и у писању по диктату. У исто време доказује да између лепог писања и цртања постоји блиско сродство т. |. који ђак лепо црта требало би да лепо и пише и обратно.
· Карел Шорнер завршава свој чланак: Ормис као педагошки теоретичар. — Он излаже принцип Ормиса по коме је веронаука главни извор науке о васпитању. Али додаје да по угледу Куртманов-а наука о васпитању ослања се на прво место на искуство, затим на психологију, етику и историју, а на последњем месту дошла би веронаука. У том смислу и правцу Шорнер третира и даље ово питање.
Ст. Свобода излаже у краћем чланку интересовање деце, у разном добу старости, за рад са бојама и констатује табеларним прегледом, да деца у добу од 3—4 год. највише воле жуто — црвену боју; деца од 4—6 год. црвено— плаву итд.
Мезиик Редадофзку. У уводном чланку Вл. Черни излаже потребу изучавања немачког језика у чешким школама и вели: знање немачког језика код чешких ђака народних школа проистиче из потребе нарочито с обзиром на чешке Немце. Нарочито наглашава да би грађанске школе, „које припремају младеж за практичан живот: занат, трговину, службенике, полицијску службу, жандармерију, финансе, подофицире и др." требало да обрате пажњу на овај предмет. Обраћа пажњу да је човек са знањем немачког језика обезбеђен богатом лектиром.
Предлаже реорганизацију школе у том погледу. Лист даље доноси завршетак чланка Алојза Мајера: „Нове наставне основе у светлости критике." У овом се чланку тражи, да се учитељство ослободи од досадашњег хаоса који влада у настави цртања. Даље захтева савремено стручно образовање учитеља вештина, физичког васпитања, ручног мушког и женског рада итд.
Фр. Новак: Школа као оснивалац народне штедње. У овом чланку пледира се за ђачку штедњу, коју треба стално и доследно изводити; па се констатује да у Чехословачкој има четрдесет милијарди уложене уштеде по разним новчаним заводима.
На крају се износе белешке ове: 1) О организацијама и реформама школа у разним државама; 2) О питању методике и дидактике из појединих предмета; 3) О уређењу школа и школским училима и 4) О хигијени и социјалној нези.
Мезтик, орган учитељског удружења у Моравској, доноси уводни чланак: Недељни преглед. Затим: Рад учитеља у јавном животу, од А. Јеленова у коме указује на велику потребу, да се учитељство и сва остала интелигенција, више посвети политичком животу, у интересу самога народа. Онда долази опширан