Učitelj

Педагошки појам рада 661

индивидуалну већ и социјалну страну рада, и према реалним приликама и потребама провести њихову синтезу у педагошком смислу, а тиме довести у уску везу и сам живот и рад дечји.

Социјална страна рада захтева обзирање на целину, на школску и околну животну и социјалну заједницу уопште, на реалан живот и рад у њима, пошто појединац не живи и не ради никад потпуно изоловано или изван ових заједница. Зато се сада ново школско васпитање оријентише у духу заједнице а нови школски рад организује у духу васпитних животних и радних заједница, у коме погледу су нарочито важна настојања јенског педагога ЛПетерзена. Организацијом педагошки _ вредног рада дечјег у школи у социјалном духу, нарочито у

духу заједнице, дечји рад се приближује обичном социјално вредном раду, детету се пружају прилике и потребни услови за развој његових снага и диспозиција до максималне висине у циљу његовог васпитања за активан живот и рад или за ваљаног и продуктивног члана социјалне заједнице“) Овим и чисто васпитно вредан рад дечји добија реалну или практичну вредност за само дете и његову школску заједницу, приближава га и припрема за социјално вредан рад ван и после школе. Оваквим радом дете се навикава да своју активност развија и под условом не увек у свему повољним, што је у обичном жи- · воту честа појава, а слично је и у животу и раду многих данашњих школа.

Реалан свакидашњи рад у социјалној заједници, како индивидуалан тако и колективан, у већини случајева претставља животну нужду и потребу за прибављањем средстава у борби за индивидуални и социјални опстанак. Због тога, нарочито у социјално неорганизованим заједницама, рад многима претставља непријатну и наметнуту активност. Дечји рад у школи мора и ове обзире да задовољи тиме, што ће неговањем разних форми рада постепено привикнути децу и на озбиљан рад скопчан са већим тешкоћама и напорима. _ Овим се педагошка продуктивност или вредност рада доводи донекле у склад са економском продуктивношћу, јер такав рад поред васпитних резултата треба да да и практичне резултате. Ово савлађивање извесних тешкоћа и запрека при оваким радовима, деца треба

5) О васпитању у духу заједнице ближе у књизи: Др. В. Спасић њУвод у нову педагогику и савремено васпитање“ — Београд, 1929.