Učitelj

664 Учитељ

провести најуспешније у школама које својом унутарњом и спољном организацијом претстављају праве васпитне животне и радне дечје заједнице, које дечји живот и рад у школи организују у духу заједнице и тиме истовремено помажу правилно дечје васпитање у духу народне и државне заједнице.

Индивидуализирање наставе

од Станка Првановића

У чланку „Појам и важност способности у васпитању =) ми смо одредили појам способности и истакли његову важност са педагошке и социјалне тачке гледишта, па смо на крају закључили, да један од главних задатака савременог васпитног и наставног рада мора бити развијање свих природних подобности и способности васпитаникових. Сад ћемо најпре испитати који су битни услови за развијање природних способности, а затим ћемо указати на неколико учињених покушаја за стварање тих услова у основној школи.

Данашња педагогија често упоређује дете са биљком, а васпитачев рад са вртаревим. Оно што важи за биљку и њено рашћење важи и за дете и његов развитак. А ево шта индијски песник, филозоф и педагог Р. Тагоре каже вртару о цвету: „Не, ниси ти у стању да развијеш пупољак. Треси га, дрмај га, ти нећеш имати ту моћ да га отвориш. Твоје руке могу кидати његове листиће и бацити их у прашину, могу га упропастити, али се при свем том никаква боја и никакав: мирис неће појавити. Ах! Он не припада теби и ти га не можеш расцветати. Онај који развија цвет поступа тако просто! Он само баци један поглед на њега и сок живота одмах потече кроз његове жиле. На његов дах цвет рашири своја крила и почне се љуљати према ветру. Као срдачна жеља забли-. ста тада његова боја, а његов мирис шири унаоколо љупку тајну. Да, онај који развија цвет поступа тако просто!"

Ту истину морамо ми, васпитачи, увек имати на уму. Управо без свести о томе не треба ни да приступамо васпитању. Јер, исто онако као што вртар није у стању да убрза. рашћење и развијање пупољка нисмо ни ми у стању да убрзамо темпо и променимо ритам којим се дете и његове спо-

у Види „Учитељ“ за јануар 1931 год.