Učitelj

Говор детета 675

немогуће, јер сваки тежи проблем скупља, сасвим природно, ученике у веће или мање групе да га заједнички реше. Сем тога ни наставник не напушта сасвим колективни рад. У свакој згодној прилици он даје упуте и објашњења свима и ради са целим разредом оне предмете, који искључују индивидуализирање.

4 Метода листића допушта деци слободу учења и слободу времена, поштује дечји индивидуалитет и уноси весеље и радост у наставни рад. Једном речи, она ствара све услове за правилан и потпун развој, дечјих индивидуалних наклоности и способности. Без нарочите реформе у школској организацији, без великих материјалних средстава она се може увести у сваку нашу школу и свуда ће се осетити њен благотворни утицај. Али ће специјалну и неоцењиву корист од ње извући неподељене школе и одељења са спојеним разредима којих код нас има највише.

наватл ошетвси ПСИХОЛОГИЈА

Говор детета

од Миодрага В. Матића

Испитивањем дечјег говора баве се најразноврсније дисциплине. Психолози и филолози се интересују овим проблемом 6 теориске стране, док педагози и лекари више обраћају пажну на практичну страну. Учитељство основних школа, које добија децу у добу када се њихов говор још развија, потребна су не само практична него и теориска знања о овом важном питању. Нема ли учитељ довољно овог знања, може се десити, да се не само огреши о законе душевног развитка него и да нанесе трајне штете дечјем говорном органу. Поремећаји и неправилности у говору и гласу у раном дечјем добу су врло чести. Извесним педагошким поступцима може се дечји говор и глас сачувати од трајних и тешких поремећаја. Зато су пак педагогу потребна извесна теориска знања, да би умео разликовати: које су појаве дечјег гласа и говора нормалне, а које ненормалне и патолошке. Велики број неправилности гласа и говора потиче из доба њиховог развитка. Међутим хигијена говора и гласа може се изводити још за време развитка. Стога је потребно, да се пре свега упознамо с развитком говора нормалног детета,

У ту сврху послужићемо се углавном делима научника: Немца Е. Мојмана и Чеха М. Семана.