Učitelj

Педагошка акција Друштва народа 647

Да би се што успешније предавала историја ради горње сврхе, настава историјска треба да задовољи неколико важних обзира. Први обзир јесте континуитет у времену. Ма колико били привлачни извесни историски периоди њихово изучавање треба неминовно везати са оним што је било пре и после тога. А поред овога континуитета у времену, треба исто тако подвући и универзалност у простору. „Историја је по битности историја човека, а не историја Енглеза, Француза, Немца и Јапанца. Исто-

риском наставом дакле треба да се створи појам о једној оп-

сежној територији као што је Европа која битно сачињава

једну историску заједницу и да цео свет, са све јачим развитком

међусобних односа између његових делова тежи да постане само једна заједница“.

У изучавању националне историје, треба утврдити чињеницу, да је свака нација само део. друштва народа и да она

у развитку историске драме има исту улогу, коју имају у друштву индивидуе, људи, жене, деца итд. Велика је заблуда

говорити о Француској или Немачкој нпр. као да би оне биле потпуно одвојене са засебном душом и засебним циљем. Мо-

дерна епоха карактерише са једном крутом теоријом о држави-

суверену, појавом национализма као политичког принципа и ин"тернационалним ривалством и анархијом, што све заједно до-

води до деифицирања државе. И као прелаз из овога писац налази, да еволуција социјалне историје и економије намеће по-

требу, да се изађе из стерилних националних формула, да би се

што више приближили човечанству. Економска и социјална ис"торија нарочито много доприносе, да се умере мало претерана

схватања о значају нација које би својом суштином захватале цео живот. Ова историја показује везу између свих земаља и у

најновије доба чак и истоветност осећања и погледа читавих

социјалних класа, чији би економски положај био истоветан без

"обзира на државну или националну границу која их дели. Јединство људи и заједница њихових интереса најбоље се

изражава у изучавању економске историје и економске везе из-

међу њих, исто тако заједница интереса очитује се на питањима

социјалне политике, организацији хигијенске службе, борби против државних зала свију врста итд. МИ тим путем се најси-_ гурније васпитава омладина за дух сарадње и солидарност, а

то ће у основи рећи, дух пацифизма.