Učitelj

·Даворин Трстењак као омладински писац 741

Мајстор стила, господар ријечи, добар и оштар посматрач околине и фини познавалац дјечје психе, зарана је прегнуо раду око унапређивања омладинске књиге у овим странама наше отаџбине. Он је између многих својих вршњака и сарадника у области те врсте књижевности био један од оних ријетких радника, који су свијесни свога књижевнич“ кога позвања, који у себи осјећају. и носе искру стваралачке снаге, који су свијесни, да су ушли у ту област књижевнога рада зато, јер су звани да у томе подручју нешто ураде, и јер су одређени да младим нараштајима нешто рекну. Трстењак је у области омладинске књижевности своје и рекао и урадио. Рекао гласно, урадио поштено. Што више, одмах у почетку свога литерарнога рада у овој области он је у њену необрађену ораницу заорао своју сигурну и дубоку бразду и тако одмах показао којим смјером мисли у њој навратити сав свој рад. И још ово: Трстењак је од свију и својих претходника и својих сарадника у области омладинске литературе први напустио и забацио суху и строгу тенденциозност и натегнуто морализирање; он је први престао градити сиже својих приповиједака према тенденци и моралу који хоће да из ње избије; он је први престао дјеци доносити у својим приповијеткама књишке типове, који су без живота и душе и немају ништа заједничко с дјечјим животом и дјечјом психом, па је пред дјецу износио чисти живот какав је око њих и људе какви се заиста сусрећу у животу. Он је поред тога, откинувши се ускоро од свих погрешака и манира које су владале за онда у нашој омладинској књижевности као увријежено зло, први почео да улази у психу дјетета и први је почео да уноси у своје приповијетке за младеж умјетничке елементе. Све је у његовим приповијеткама за дјецу живот, прави, свакидашњи живот, све осјећај, искреност и срце. Трстењак је за дјецу писао много, али је за тај његов рад особито значајна чињеница, да он крај све богате фантазије није написао ни једне фантастичне приче. Његов је литерарни "свијет био одувијек само дијете и његова околина. Његове се све приповијетке одигравају на позоришту самога живота без непотребних украса, без икаквих кулиса, док му је свидет снова, бајки и немогућности фантастичних посве туђ, непознат, као да га није у области омладинске књижевности ни признавао, ни осјећао.

Трстењак је у области омладинске књижевности у свему _ написао тринаест књига различнога садржаја. Неке су строго поучне, неке историјске, а од највеће чести белетристичкога су садржаја. Неке су преведене и на бугарски (Добра кућаница), а неке су издаване и по више пута. Све те његове омладинске едиције штампане су и издане у наклади Хрватског педагошког књижевног збора (Трстењак био је његов нај-