Učitelj
Спољашње и унутрашње уређење школе 169
његове очи, морају се побољшати хигијенске прилике у школи. Кон вели да миопија код школске деце настаје само услед рђавих, односно нехигијенских уређаја у школама.“ Зато и Кон и Фарнер и Штајгер траже да се заведу у школи најмодернији хигијенски уређаји. Они су уочили да велику важност у том погледу имају и школске клупе, које се морају радити по хигијенским прописима. Клупе се морају градити тако да је размак од унутрашње ивице даске на којој се пише и чита и седишта раван нули или да је та дистанца мало негативна. Тај размак може се удешавати и тако ако се горња даска и седиште направе помичним. Многи су против покретних седишта, јер веле да деца лупају кад устају. Размак до наслона за леђа треба да износи једну петину телесне величине ученикове, тј. да дете за време писања може још увек да се наслони леђима. Вертикални размак од седишта до даске (стола) за писање треба да је тако велики да се при писању може дете наслонити на сто својим лактовима, а да не диже и не спушта своја рамена. Уопште се рачуна да та висина износи код дечака 16% а код девојчица 17% њихове телесне дужине. Висина седишта од пода мора бити таква, да дете при усправном седењу може држати своје ноге на поду. Та висина одговара дужини његових потколеница, а то је од прилике две седмине дужине тела. Седиште треба да буде у задњем делу дубље за 1 сантиметар. Горња даска за писање треба да је широка најмање 40 см. Вебер тражи 50 см. ширине и да је нагнута у размери 1 :6, јер се на њој онда најлакше чита и пише.
Седишта треба да буду широка најмање 33 см. а простор за сваког ученика око 65 см. Фијоке за оставу књига морају бити тако високо да не сметају хоризонталном положају надколеница. Желети је да у сваком разреду буду три разне величине клупа, јер се готово увек деца могу поделити у три разне телесне висине. Деца се намештају у клупе по телесној висини. а не по вредноћи и успеху. Зато се дечја седишта не смеју мењати. Између клупа мора бити довољно простора за пролаз деце, а клупе у првом реду треба да су удаљене од наставниковог стрла најмање 2 м., да деца не би дизала главу горе при гледању у наставника. На крају да напоменемо да се и у најмодернијим клупама може рђаво седети ако наставник не обраћа пажњу како деца држе своје тело.