Učitelj

270 Илија П. Опачић

7) Помажеш ли каткад мајци, на пр. чистити

или донети штогод2 Да, кухињу почистим. 8) Идеш ли радо у школур Врло радо. 9) Које школске предмете највише волишр | Народни језик, рачун, књижевност. 10) Које предмете не волиш2 Природне науке. 1) Чега се најрађе играшр Пијано, друштвене игре. 12) Читаш ли радор Какве књиге2 Да, класична дела. 18) Волиш ли ручни рад2 Који2 Да, крпање и штикање. 14) Помажеш ли код куће поправљати ствари2 Да. 15) Јеси ли окретанр Пример; Да, знам лепити и сав посао око деце. 16) Шта би радо биор -| Учитељица забавишта. 17) Како си на то дошао2 Јер особито волим децу. 18) Да ли ти је ко то саветовао2 Ког Нико, из властите побуде. 19) Откад ти то већ желиш» Од моје шесте године. 20) Знаш ли шта ту имаш да радиш» Децу запослити, бринути се за

њихово здравље.

21) Какав алат је потребан за тај занатр 78

22) Јеси ли већ једном био у којој радионици, радњи итд. и јеси ли се огледао2 У дрогерији

23) На што си још мислио> Ништа друго.

24) Шта нећеш у никаквом случају да будеш2 | У трговачком звању.

25) Верујеш ли да си способан за свој позив> | Да, јер деца имају поверења у мене. Зашто»

26) Желиш ли заслужити много новаца Не мислим на то.

27) Имаш ли жељу да много научиш» Шта» | Да, енглески, све предмете који о-

бразују и опхођење с људима.

28) За чим тежиш као својим циљем2 Да будем способна у свом звању.

Знамо да је још Русо рекао да не треба детету веровати кад се оно одушеви за неко звање као да то најбоље одговара његовој природи. Дете се часовито олушеви за неко звање, а још брже га мине жеља за тим звањем. То ваљда мора тако да буде, јер дете на тај начин обреди све врсте радова и стече извесну окретност и упозна разне ствари с којима барата и ради.

Нажалост, школа не да увек довољно прилике детету да упозна разне занате и занимања. У градовима то још иде некако, ако учитељ знаде искористити школске шетње у радионици и дати деци прилику да опажају начин рада, а ако је могуће да и сама мало раде. У селима је то већ теже, јер у многим селима нема уопште занаџија, или се нађе тек по који ципелар, столар итд.

Данас се школе помажу сликама из живота и рада појединих заната. Много боље помагало су филмови који се у ту сврху употребљавају у новим школама. Ту деца лепо виде постанак разних производа и начин рада појединих обртника. Много ће дете већ том приликом зажелети да ступи у овај или онај занат. Има школа