Učitelj

288 Милица Цветковић

које су имале толико пречага (цртати). Павле држи лествице, Пера се пење. Он је набрао толико трешања и метнуо у шешир (цртати). Даље се може изводити и рачунање на сличан начин.

Ствари су у елементарној рачунској настави безусловно потребна подлога за постојање једнаких мисаоних аката, из чијих опажања произлазе појмови: много и мало, више, мање, подједнако, затим бројање и најзад бројни појмови. Одрасли могу бројне појмове стварати и на апстрактним радњама; они могу и такве бројати. Ми кажемо на пример: ја сам се три пут надао, три пут узалуд чекао. Ово важи само за одрасле. Међутим дете тражи активност и чулност. Према томе ствари играју велику улогу при образовању појмова; оне чине основу за сваку природну елементарну рачунску наставу. Под стварима разумемо овде не само материјалне ствари, већ се и појаве од деце схватају стварно.

Како долазе деца до бројних појмова»

Пре свега изводи се припрема за бројне појмове на тај начин, што се деци објашњавају најпре појмови много и мало. На конкретним стварима, на очигледним сликама тражи се где има много воћа, много цветова, много јаја, кућа итд., а где мало. Деца се постављају у групе и питају се: где их има много, где мало. Књиге, ораси и др. леже у двема гомилама; где има много, где малог

Учитељ допушта детету да прави кораке, куца о врата и на тај начин увежбава појмове „много“ и „мало“. Затим учитељ вежба појмове: „више“ и „мање, на исти начин најзад се употребљава реч „подједнако“. Ово би био први ступањ за образовање појмова. Други ступањ за образовање појмова је бројање. Тек бројање даје сигурност, где је заиста више, мање или подједнако. Из бројања неосетно произлазе бројни појмови.

Који се бројни појам даје најпре деци2 ....Многи методичари почињу са бројем један. Множина ствара бројни појам, њој насупрот стоји појам један. Али иако је један свакако основица сваког даљег броја, ипак он није погодан да се деци да јасан бројни појам. Први бројни израз, који деца употребљавају свесно, јесте два, не један. Ово је небројеним посматрањем деце утврђено. Декроли је, на пример, нашао, да се два и само два употребљава већ у 29 месецу од рођења детињег, а један тек у 37 месецу.

Обично се пак узимају најпре истовремено више бројних појмова као: 1, 2, 3 и 4. Ако се ови утврде, онда може доћи 5. Препоручује се, да се постепено ређа бројни појам по бројни појам, а не појмови 1—5 и онда 6—10 као група у сукцесивном низу.

У одређеном обиму бројних појмова одмах се обрађује сабирање и одузимање.

Ако хоћемо да утврдимо број једнаких ствари, образујемо познате групе. Ако хоћемо брзо да одговоримо колико цртица има овде (||ђ онда обухватамо по две или три у једну целину.