Učitelj

366 Радиша М. Стефановић

покреће, већ то чинимо ми. При том покретању, деца треба да посматрају две ствари: правац и брзину. М због тога у овом вежбању лопта треба да се креће полагано и стално, како би деца могла да посматрају сам покрет у целом току а не само почетни и завршни положај. Забавиља нареди, да сва деца оставе лопту и почиње:

Сад је лопта на миру и не креће се. Покрените је десно! Лево! Дигните је у висину! Спустите је! Покрените је напред назад! Удаљите је! Приближите је! Оставите је на страну.

Горње вежбање врши се и левом руком. Кратка гимнастика. Пригодна песма.

Правац кретања

а) Деца оставе лопте на сто ин објасни им се, да ћемо сад лопту да покрећемо.

Покрените лопту с десна у лево! То је полазак. Сад станите, јер смо дошли! Како се то зове» (Долазак). Вратите лопту назад! Окрећите је по столу у кругу! Окрећите је по ваздуху у кругу! Подигните је! Спустите је! Повуците је: горе, доле, десно лево!

б) Да би деца упознала још неке покрете, врше се ове ве жбе: „Положите лопту на сто! Притисните је! Одгурните је! Пустите је! Подигните је!“

На овај начин деца науче известан број глагола и са њима треба даље оперисати. У том циљу исприча им се на пример ова прича, која садржи горње глаголе:

Ухватила маца голуба па га притисла ногама и положила на земљу. Види то мали Миле, па притрчи, одгурне мацу и подигне голуба са земље. Затим га покрије да се мало одмори и пусти га да одлети.

После овога кратка гимнастика и песма.

Карактер предмета

Овом вежбању циљ је, да деца сазнају извесне особине материје. „Каква је лопта кад се пипне»“ (Лопта је мека.) „Шта је још меко2“ (Вуна, памук, тесто.) „Пипните сто! Какав је он» (Он је тврд.) „Шта је још тврдо» (Камен, гвожђе.) „Изиђи, Милане, па превуци руком преко стакла! Какво је стакло» („Стакло је глатко“.) Превуци руком преко зида! Какав је она. (ид (Е хра пав.“) „Шта ће да буде гко ударимо песницом о прозор“ („Прозор ће се разбити.“) „Зашто»“ („Зато што је крт.“) „Шта је још кртог“ — „Ударите лопту! Зашто се не разбије» („Зато што није крта.“) „Шта ће бити ако ударимо лопту о зид>“ („Лопта ће да отскочи.“)

Испричати деци неку причу у којој ће бити горњи изрази. Кратка гимнастика и песма.