Učitelj

Естетске емоције 581

роугли са дужином 10 см., другима се свиђају са 12 см., а трећима чак од 17 см. Модерна естетика ма колико тежила да постави генерална правила за све индивидуе код посматрања уметничких дела, исто неће никад постићи, пошто је тачно да код укуса не постоји законска униформираност јер увек зависи од индивидуалитета. Мојман је истакао те „индивидуалне моменте“ као узроке што се и најпростији естетски предмети различно естетски одређују. Он је истакао да је наше „заузимање положаја“ према предмету различно код разних особа истовремено, а различно је и код исте особе у разним моментима посматрања: све зависи на шта је наша пажња управљена, који су свесни садржаји у превази. Све, дакле, зависи од диспозиција индивидуе, од њеног моментаног расположења. Различна је репродукција претстава код разних особа, а различна је и код исте особе у разним моментима. Сви ови моменти укупно утичу различно на наше естетично понашање.

Вајарство се унеколико приближило „златним пресеком“ извесној униформираности, и ту је „златни рез“ несумњиво добио своје озбиљно значење; такође и сликарство држи се „златнога реза.“ Али музика већ је утврдила најтачније своје, тонске односе, и постала је данас озбиљна наука. Она има своје законе, своја правила, као и свака израђена наука.

Експерименти у испитивању развитка естетских осећања и естетског укуса пружају интересантне податке, нарочито испитивања код мале деце. Констатовано је на пр. да је естетско суђење код деце потпуно различно од естетског суђења код одраслих, као и то да се дечје естетско расуђивање врло лагано развија. Дечји естетски судови односе се понајвише на садржину, ређе на формалне елементе уметничког претстављања. МИ одрасли необразовани естетски расуђују као деца (исп. Могјев. за: ЕТ. 10 фе Радасотк од Мојмана, стр. 592—600). Као главни резултат свега есперименталног испитивања мора се истаћи факат, да је спонтано естетско расуђивање код ученика до 14 године крајње малено. Сва она расуђивања која би требала да буду естетска, нису естетска, него чисто садржајна расуђивања, која се, дакле, односе на саму садржину објекта. Слика на пр. као уметничко дело бива потпуно затворена пред очима деце овог узраста, слика се не посматра са гледишта уметничког претстављања. Код школске деце до 14 год. у посматрању уметничких слика не појављује се мисао на уметника, нити на технику рада и израде, нити пак мисао о употребљеним средствима за уметничко стварање (боје, цртање, композиција).

Све истраживање очигледно показује да би дете које би било само себи препуштено, дошло до једног потпуно незнатног развитка естетских емоција и естетског укуса, те да је потребно васпитање да деца добију естетичко разумевање и укус. Васпитање естетског расуђивања бива постигнуто разговором и анализом