Učitelj

676 Ф. Мовзен

јер има ту добру страну, што је сваки наставник и родитељ може сам направити.

Ову таблицу треба поставити у висини човека на добро осветљено место, према једном прозору. Дете ће се поставити према таблици на 5 м. даљине и леђима окренутим светлости.

Свако ће се око посебице испитивати, заклањајући шаком друго око.

Свако дете које не чита, сваким оком, бар до реда који је обележен црвеном цртицом на таблици има слаб вид и треба га послати очном лекару специјалисти.

9. Испитивање јачине очију за гледање изблиза. — Понека деца виде добро или доста добро издалека и читају без тешкоћа слова на таблици вида до црвене линије, али немају добар вид за гледање изблиза. Такву децу треба послати очном лекару.

Нормално око треба да чита ниже наведена слова на даљини од 30 см.

+ Таблица за процењивање вила за гледање изблиза — Васпитање деце —

Образовано дете и лепо васпитано дете. — Обучавање деце претставља за родитеље много већу бригу него њихово васпитање (развијање карактерности). Опште је мишљење, да ће научено дете без икакве сумње бити добар радник и поштен човек. То је заблуда која има тешких последица. Има врло поштених људи који су потпуне незналице, и савршених угурсуза који имају многострано образовање. Образованост без васпитања је веома опасна. Дакле, образовање се стиче много лакше од васпитања: ми налазимо много чешће образовану него лепо васпитану децу. То долази отуда што родитељи школи намећу и сувише једну дужност, коју би они сами највећим делом требало да извршавају. Школа може много да учини, али она не може све. Ви сте то, родитељи, који сте дужни да дајете васпитање својој деци, а школа ће допунити ваш рад, ако је потребно. Школа је та која ће давати знање вашој деци, а ваша ће дужност бити да допуњавате њен рад, обавештавајући се сваког дана о томе шта она није учинила. А. Бостсаро

„Ка срећи помоћу деце“

3. Испитивање опажања боја. — Извесне особе бркају боје. Једни не разликују црвену боју, други не виде зелену, а трећи бркају неке друге боје. Ова особена појава, која је урођена, није последица неке очне болести. Она је добила име далтонизам према имену енглеског физичара Далтона, који је и сам патио од њеи који ју је први описао.

Далтонизам претставља само мале незгоде са гледишта школе. Напротив он претставља доста велике незгоде за рад у многобројним занатима.

Број далтониста није тако велики: 4—5% код дечака, како казују статистике. Изгледа, да би овај број био мањи код девојчица. у

Далтонизам можемо испитивати помоћу пантљика, повесма, вуне или свиле.