Učitelj
706 Станко Првановић
тате нове психологије и нарочито су респектовани дечји интереси који се на разним ступњевима развитка појављују и доминирају.
Ручни рад и физичко васпитање заузимају посебно и врло важно место. Они су заступљени и као принцип и као посебни предмети. Зато у свима школама постоје сад стручни учитељи и професори ручног рада и физичког васпитања. Своју стручну спрему они добијају у специјалној школи која траје 3 године. Известан број од њих послат је пре две године у Шведску ради допуњавања и стручног усавршавања. Поред чисто физичког васпитања школске омладине, ови су наставници још дужни да организују школске свечаности и атлетска такмичења међу појединим школама. — Прошле године 15 декретом наређено да сви ђаци од марта до новембра иду у школу гологлави, у сандалама и отвореним кошуљама. — Хигијену у свакој школи предаје лекар - специјалистла.
Што се тиче наставних метода постоји приличан број школа и мноштво разреда, који су усвојили нове методе а старе сасвим напустили. Декролијев и Монтесоријев метод успешно примењују многе основне школе, а Далтон-план и Пројект - методу — средње школе.
Све учитељске школе раде сад под управом педагога, који су не само упознати са новом школом, већ су њени пропагатори, поборници и реализатори. Уопште, цео рад у учитељским школама задахнут је духом новог васпитања и нових наставних метода, те нови учитељски кандидати излазе са довољном спремом у том погледу. То, пак, значи да је први задатак школске реформе углавном постигнут.
У многим су школама организоване школске заједнице у којима ђаци живе животом, који се у многоме разликује од некадањег школског живота. Ту су листови и часописи које деца сама уређују, ту су екскурзије које плаћа школска заједница, ту је претстављање позоришних комада састављених од самих ђака, ту су многе установе: и уређења у којима се деца стварно и истински припремају за будуће грађане и социјални живот. Самим тим је и стара метода моралног васпитања напуштена.
Сматра се да је број постојећих школа довољан за дораслу децу, али школске зграде не одговарају свуда потребама. Зато је влада одобрила кредит од 300 милиона драхми за подизање нових. школских зграда по свима захтевима модерне педагогије. Прошле године су подигнуте три такве потпуно модерне школске зграде. Назване су: „Сократ“, „Платон“ и „Аристотело“ и свака од њих може: примити више од 1200 ђака.
Уопште, Грчка је сасвим правилно схватила, да будућност земље зависи од васпитања и зато је предузела и предузима све потребне: мере да створи такав систем васпитања, који ће бити способан да. код деце створи и развије јак и здрав дух, челично тело и племениту душу.
Станко Првановић