Učitelj

Психологија и педагогија дечјег цртања 97

ранијих душевних жртава. Поред тога пак морамо бити свесни, да је за напредак просвете и васпитања народа потребно да се неки број људи жртвује; и сасвим добро ћемо схватити своје звање, ако га сматрамо за посланство али и за рад пун пожртвовања. Најпосле важи и за сваког учитеља да треба да постане Мојсије своје околине, утицај његове особе треба да је тако велик, да нехотимице води своју околину у исправан живот. Учитељ ће наиме испунити своје посланство тек онда, кад буде могао и знао водити омладину и одрасле и по таквом путу, који ће тражити понеку личну жртву и одрицање, али ће бити увек исправан, те ће остварити нов, етички и социјално исправнији живот.

Тако смо можда осетили да су дужности учитеља веома велике и да ће их моћи вршити само тада, ако буде нешто више него само лице, ако постане личност. Најважнији пак савет за нас све, који желимо да постанемо прави учитељи, који желимо да постигнемо у својој околини барем малени успех и који хоћемо да наш живот културно подигнемо, јесте овај: барем сваки учитељ нека буде личност, или пак, само личности нека буду учитељи!

Психологија и педагогија дечјег цртања

од Драг. Н. Ивановића, учитеља у Хоргошу

За познавање дечје психе од велике важности је дечје цртање. Психолог у дечјим цртежима не тражи уметност већ сазнаје дечје схватање, пажњу и машту. Као што је људима говор средство да изразе своје мисли, тако је деци цртање средство за исказивање мисли и запажања много јасније него говор. Због тога већина психолога дечје цртање с правом називају дечјим говором. Добар наставник у дечјим цртежима може много што шта открити а та су му открића драгоцена у раду,

Од када постоји човечанство од тада постоји цртање. Њиме се човек увек служио као средством за исказивање својих мисли, својих жеља, лепоте које оком види, осећа, разуме а говором не уме да искаже. Рачуна се да је кинески језик најбогатији и ре-

Учитељ |