Učitelj

230 Страна књижевност

кад је у једном од својих последњих списа тешко оптужио себе и завод у Ивердону за непризнање које му је тако незаслужено загорчало последње дане њаговог бурног и плодног жавота»

На сва ова питања одговара нам писац на основу материјала који је нашао у извештајима ученика, наставника и посетиоца Песталоцијевог завода, искоришћујући такође и записе других савременика који су завод познавали. Таквих докумената има на хиљаде у Песталоцијевом музеју (Резјајогдапшт) и Централној библиотеци у Цириху, а велики број њихов није досад ни обрађен ни објављен. Писцу су они били главни извор.

Због множине градива садржина је књиге морала бити ограничена. Писац је изоставио излагање методских начела и педагошких идеја, поређења с осталим заводима у Песталоцијево доба, историјски развитак завода, а не говори ни о његовом светском утицају на школе и васпитање. Задржава се само на оранизацији завода, на реду и раду у њему, имајући поглавито на уму само васпитну страну (у ужем смислу). Па ипак је садржина тако богата и слика тако жива, да нам се Песталоције у овој књизи јавља“у једној другој светлости баш с погледом на његов практични рад.

Пошто нам је укратко оцртао Ја уШе 4'Ууегдоп како је у Песталоцијево доба изгледао тај градић с 2500 становника (тада), писац прелази одмах на организацију завода (спољно уређење, број ученика, издржавање, распоред часова, подела дневног времена). Навешћемо само неке појединости из поделе дневног времена. У 1:/, час ноћу смењивао је надзорног наставника (за прву половину ноћи) његов колега који је водио надзор до устајања. Песталоције је устајао често у 2 или 3 часа ноћу и диктирао своме секретару. Многи су учитељи захтевали да буду пробуђени у 4 часа, да би се припремили за наставу. У 57, или 5%/, звонило је за устајање. Мањи васпитаници устајали су у 7 часова. Од 6 часова изјутра до 8 или 9 часова увече био је завод пун живота, све је било у покрету — раду. „Стално и наизменце чули су се гласови учитеља који предају и учитеља који уче. На први поглед је изгледало да влада збрка и неред; међутим све је ишло правилно и без губљења времена“. У 9 часова увече владао је потпун ноћни мир.

Одмах за овим писац говори о родитељима и посетиоцима. Песталоције је био врло предусретљив према родитељима својих васпитаника. Жеље родитеља биле су често предмет озбиљних расправа на наставничким састанцима. Однос између родитеља и наставника био је врло добар, ма да је било родитеља који су своју децу давали у завод само да их се ослободе или пак због тога што је завод био чувен. Да би родитељи сазнали колико су им деца напредовала, ученици су им слали на почетку нове године тако зване „Свеске за нову годину“. Оне су садржавале у